Erhverv
0

Stort kaffehus gør klar til fremmarch i Kina - vil åbne 3.000 nye cafeer

Starbucks vil have kineserne til at drikke mere kaffe. Det er en del af en stor vækststrategi, hvor kaffekæden vil satse på nye markeder i takt med, at væksten bliver mindre i USA og Europa.

Foto: AP Photo/Ted S. Warren

Den verdensomspændende kaffekæde Starbucks vil skubbe gang i kinesernes kaffedrikkeri i bestræbelserne på et nyt vækstfremstød.

Onsdag lancerede Starbucks en storstilet vækstplan med Kina i centrum. Frem mod 2022 vil verdens største kaffekæde bygge næsten 3.000 nye cafeer i Kina, hvilket betyder, at Starbucks næsten fordobler antallet af cafeer i landet mod øst fra de nuværende ca. 3.300.

Det skriver CNN.

Det betyder, at kaffekæden med rod i Seattle, USA, skal åbne 600 nye Starbucks om året i Kina - eller en hver 15. time.

Kina er ellers et land, hvor mange traditionelt drikker te. Men Starbucks forventer en hurtig ekspansion i den te-drikkende nation og har et mål om at tredoble omsætningen og fordoble driftsresultatet i Kina fra 2017 til 2022.

»Vi vil skubbe en kaffekultur i gang i Kina, hvor belønningen vil være en sund, langsigtet og rentabel vækst i årtier fremover,« siger adm. direktør i Starbucks, Kevin Johnson, i en pressemeddelelse.

Starbucks kan da også se, at markedet for kaffe vokser i Kina. I regnskabet for 2017 har Starbucks øget salget i Kina med 7 pct. På verdensplan omsatte Starbucks i 2017 for 22,4 mia. dollars, svarende til ca. 141 mia. kr.

Starbucks har næsten fordoblet antallet af cafeer på verdensplan de seneste 10 år og har i dag over 27.000, hvoraf halvdelen ligger i USA.

BRANCHENYT
Læs også