Erhverv
0

Nu kan passagerer få erstatning, når flypersonalet strejker

EU-Domstolen giver flypassagerer ret til kompensation i sager, der involverer personalestrejker.

Der er godt nyt til passagerer, der har været udsat for forsinkelser eller aflysninger, fordi personalet strejkede.

Hidtil har det nemlig ikke været muligt at få erstatning, når flypersonalet strejkede uden godkendelse fra sin fagforening. Trafikstyrelsen har nemlig anset det for at være en »usædvanlig omstændighed« på lige fod med naturkatastrofer, uvejr eller krig.

Men den går ikke, har EU-Domstolen netop slået fast. Og det tvinger nu Trafikstyrelsen til at ændre praksis, så man fremover kan kræve kompensation, hvis personalet uden om fagforeningen eksempelvis strejker som følge af en fyringsrunde. Det skriver styrelsen på sin hjemmeside.

»Af dommen fremgår det, at følgende ikke er omfattet af begrebet usædvanlige omstændigheder: Et spontant fravær af en væsentlig del af flypersonalet (’vild strejke’ dvs. en uofficiel strejke, der ikke er godkendt af fagforeningen), hvor fraværet sker på baggrund af en uventet meddelelse om en omstrukturering af virksomheden, og fraværet sker på medarbejdernes eget initiativ, idet de sygemelder sig,« skriver Trafikstyrelsen.

Den nye afgørelse får tilbagevirkende kraft, så passagerer, der har været udsat for forsinkelse eller aflysning som følge af en strejke inden for de seneste tre år, kan få kompensation.

»Hvis du vurderer, at din tidligere afgjorte sag vil få et andet udfald som følge af ovenstående praksisændring, er du velkommen til at ansøge styrelsen om genoptagelse af din sag,« skriver Trafikstyrelsen-

Sagen opstod i 2016, da det tyske flyselskab TUIfly nægtede at betale kompensation til passagererne efter lange forsinkelser, der skyldtes strejkende personale.

BRANCHENYT
Læs også