Erhverv
0

Supermarkedsgigant skærer ned

Salling Group, der står bag kæderne Netto, Føtex og Bilka, reducerer bemandingen i en række centrale funktioner for at ruste sig bedre i konkurrencen.

Discountkæden Netto er en af de store aktiviteter i Salling Group. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Den danske dagligvarekoncern Salling Group, der tidligere var kendt som Dansk Supermarked, skærer ned for at reducere omkostningerne.

38 ansatte i koncernens hovedsæde samt centrale funktioner er netop opsagt, mens 20 andre får nye funktioner.

»Tilpasningen sker som led i vores strategi om at forblive den mest konkurrencedygtige detailhandelsvirksomhed i Danmark og sikre, at vores kunder aldrig betaler for meget for deres varer,« udtaler kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand om nedskæringerne.

Koncernen
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.500 butikker i fire lande. Heraf 100 Føtex- og 18 Bilka-varehuse her i landet samt ca. 1.370 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops – herunder Wupti, samt to stormagasiner under navnet Salling.
  • Ledes af adm. direktør Per Bank.

Han understreger samtidig, at Salling Group har flere end 35.000 medarbejdere i Danmark og nyansætter hver uge ca. 250 medarbejdere.

»Derfor arbejder vi på højtryk på at tilbyde de berørte medarbejdere genplacering, ligesom de tilbydes hjælp til jobsøgning og tilbud om efter- og videreuddannelse samt for en rækkes vedkommende outplacementforløb,« udtaler kommunikationsdirektøren.

Salling Group, der står bag ca. 1.500 butikker i kæderne Netto, Bilka og Føtex, omsatte i 2017 for 58,8 mia. kr. og fik et resultat efter skat på 1,7 mia. kr.

Konkurrencen på det danske dagligvaremarked er intens mellem ikke mindst Salling Group, Coop Danmark og Dagrofa - især fordi det samlede marked gennem nogle år har været stort set uden vækst. 

BRANCHENYT
Læs også