Erhverv

Amerikanske tv-seere vender VM ryggen

Selv om de amerikanske tv-stationer har betalt dyrt for rettighederne til VM i Rusland, svigterne seerne. Sammenlignet med VM i Brasilien for fire år siden er seertallet næsten halveret.

Portugals Christiano Ronaldo har været i storform under VM og har i to kampe scoret fire mål. Men kun få amerikanere har tændt tv'et for at se Real Madrid-stjernens tryllerier, sammenlignet med seertallet ved sidste VM-slutrunde. Foto: Kirill Kudryavtsev/AFP

Et VM uden det amerikanske landshold og med kampe, der bliver spillet tidligt om morgenen amerikansk tid, sætter nu sit tydelige aftryk på amerikanernes lyst til at tænde for tv’et og følge med i Ronaldos, Messis og Eriksens præstationer i Rusland.

Ifølge data fra analyseinstituttet Nielsen Media Research faldt antallet af seere til kampene i første runde af VM-turneringen med næsten 44 pct. sammenlignet med VM 2014 i Brasilien, skriver Bloomberg.

Det amerikanske medieimperium Fox har sammen med NBCUniversial sammenlagt betalt 1 mia. dollars (ca. 6,5 mia. kroner) for tv-rettighederne til VM i Rusland og VM i Qatar i 2022, der vises på FOX-kanalen FS1 og NBCUniversials spansksprogede tv-kanal Telemundo.

I gennemsnit har der foreløbig været 1,98 mio. seere til kampene sendt på FS1, mens der i snit har siddet 1,87 mio. seere foran skærmene, når Telemundo har sendt kampe fra Rusland.

Til sammenligning var der i snit 3,5 mio. og 3,3 mio. seere, da tv-kanalerne ESPN og Univision havde tv-rettighederne til VM for fire år siden.

I modsætning til VM i 2014 formåede det amerikanske landshold ikke at kvalificere sig til dette års VM. Derfor har de amerikanske tv-stationer i høj grad fokuseret på det mexicanske landshold i et forsøg på at appellere til amerikanske tv-seere med mexicansk baggrund.

Mexicos første kamp ved VM, hvor holdet overraskende slog de regerende verdensmestre fra Tyskland med 1-0, tiltrak da også 6,6 mio. seere i USA. Til sammenligning så 9,7 mio. amerikanere med, da USA spillede deres første kamp ved VM i Brasilien.

De manglende tv-seere kommer dog ikke som en overraskelse for tv-stationerne. Ifølge Bloomberg sænkede Fox allerede i efteråret, da det stod klart, at USA ikke kom med til VM, forventningerne til reklamesalget under slutrunden med 20 pct.

BRANCHENYT
Læs også