Erhverv
0

Kriseramte Tesla sparer sig til overskud i Danmark

Efter et rekordstort underskud i 2016 er der nu igen positive tal på bundlinjen for Teslas danske datterselskab, der dog erkender sine vanskeligheder.

Her ses en rød Model 3. Den nye bil fra Tesla har voldt bilvirksomheden store problemer de seneste måneder. Foto: Frank Duenzl/AP

Kriseramte Tesla tjener igen penge i Danmark.

Det viser et nyt regnskab fra den globale bilvirksomheds danske datterselskab, som i 2017 havde et overskud efter skat på 1,7 mio. kr.

I 2016 var underskuddet rekordstort på 15 mio. kr.

Men de positive tal på bundlinjen kommer ikke, fordi Tesla sælger flere biler i Danmark eller på en anden måde har generet mere omsætning.

Overskuddet kommer tværtimod som følge af, at Tesla har skåret i personaleomkostningerne til selskabets 100 medarbejdere i Danmark.

Helt nøjagtigt er de samlede personaleomkostninger faldet med 12 pct. i Tesla Motors Denmark ApS, der i sit nye regnskab for 2017 også kan fremvise et fald i både bruttofortjenesten og driftsresultatet i forhold til året forinden.

»Året 2017 viste et fald i salget. Vi forventer et lignende salgsniveau af vores nuværende modeller i 2018. Vores service og salgsorganisation har stabiliseret sig, og derfor forudser vi ikke nogle signifikante investeringer eller stigninger i medarbejderstaben i den nære fremtid,« skriver Teslas danske datterselskab i det nye regnskab.

Ifølge det nye regnskab solgte Tesla 82 biler i Danmark i 2017 mod 127 året forinden.

Begge tal er markant under 2015, hvor der blev solgt over 2.800 Tesla-biler i Danmark.

De seneste måneder har Teslas omdømme fået ridser i lakken, fordi virksomheden ikke har været i stand til at levere som lovet med sin nye bil, Model 3.

Teslas danske datterselskab erkender da også, at der er signifikante risici forbundet med virksomheden.

»Vi kan opleve signifikante forsinkelser og andre komplikationer i vores design, fabrikation, lancering og produktionsrampe af både vores næste generation af bil, Model 3, og fremtidige biler, som kan skade vores brand, forretning, muligheder, finansielle situation og driftsresultater,« skriver selskabet i regnskabet.

Produktionen af Teslas nye Model 3, der er et billigere alternativ til de hidtidige Tesla-biler, har været mareridtsagtig.

Biler blev ikke leveret til tiden, der blev produceret langt færre end forventet, og Tesla-medarbejdere har været nødsaget til at producere batterier i hånden, frem for at batteriproduktionen var fuldt automatiseret.

Det har tidligere fået Tesla-topchefen Elon Musk til at forklare, at virksomheden »var strandet i et produktionshelvede« med Model 3.

Musk tog såmænd også skeen i egen hånd ved at sætte sig selv ind som ansvarlig for Model 3-produktionen.

I denne uge kom det frem, at Tesla havde nået sin målsætning om at producere 5.000 Model 3-biler på én uge. Men det var langtfra nok til at overbevise analytikerne på Wall Street, som de seneste dage har sendt aktien voldsomt ned.

BRANCHENYT
Læs også