Erhverv

Kinesiske firmaer erstatter vestlige til VM efter Fifas skandaler

Kinesiske firmaer har sat sig på en stor portion af sponsorpladser ved VM i fodbold i Rusland.

Vivo er et af de kinesiske firmaer der er sponsor for Fifa. Foto: AP

Til kampene ved det igangværende fodbold-VM har tilskuere kunnet opleve en række nye og måske ukendt varemærker på banderne: Wanda, Hisense, Mengniu, Yadea og Vivo

Der er tale om kinesiske firmaer, der har sat sig på en stor portion af VM's sponsorpladser. Faktisk er 7 ud af 19 større firmasponsorer fra Kina ved årets turnering i Rusland.

Ved sidste udgave i Brasilien i 2014, var der kun et enkelt kinesisk firma med i flokken hos VM-arrangøren Fifa.

Det skal ses som et tegn på Kinas ønske om at tiltrække sig mere opmærksomhed globalt, fortæller Lau Bent Baun, partner hos KPMG.

- Den geopolitiske forskydning, der har gjort Kina til en økonomisk og politisk supermagt over de sidste ti år, slår nu også igennem på den internationale fodboldscene.

- Traditionelt set har europæiske og amerikanske firmaer siddet på de store sponsorater, men de skal til at træde i karakter, hvis de fortsat vil bruge verdens mest sete begivenhed som udstillingsvindue fremover. Udviklingen er kun lige begyndt og vil fortsætte mange år endnu, udtaler Lau Bent Baun.

Men med til historien hører, at en række varemærker vendte ryggen til Fifa efter fodboldorganisationens seneste store korruptionsskandale i 2015.

15 af 34 sponsorpladser er slet ikke blevet solgt i denne omgang, hvor også placeringen i Vladimir Putins Rusland spiller ind, skriver The Economist.

Ifølge KMPG står Fifa til indtægter på mere end 10 mia. kr. ved VM i Rusland, hvoraf sponsorindtægterne udgør en stor del.

BRANCHENYT
Læs også