Erhverv
BREAKING
0

Nike tror på salgsboom efter VM i Rusland

Den amerikanske sportsgigant Nike forventer, at succes ved VM-slutrunden i Rusland snart kan aflæses i salgstallene.

Kroatiens Luka Modric og Frankrigs Kylian Mbappe efter VM-finalen - begge iført spilletøj fra Nike. Foto: Thanassis Stavrakis/ AP Photo.

Da Frankrig og Kroatien sidste søndag gik på banen til VM-finalen i Moskva, havde sportsgiganten Nike allerede vundet på forhånd.

For uanset hvem der kom til at løfte VM-pokalen efter kampen, var det 100 pct. sikkert, at spilleren ville have Nike-logoet på brystet.

For første gang nogensinde stod begge hold i en VM-finale iført Nike-spilledragter, og nu forventer den amerikanske sportsproducent, at VM også kommer til at smitte positivt af på salget, skriver Bloomberg.

Ifølge Bert Hoyt, der er chef for Nike i Europa, Afrika og Mellemøsten, storsælger Frankrigs blå landsholdstrøje allerede, ligesom også Englands VM-outfit er blevet langet over disken i stor stil.

»Det her kanvære med til at fortsætte den udvikling, vi så i fjerde kvartal, hvor salget afvores fodboldprodukter nærmede sig en trecifret vækst,« siger Bert Hoyt.

Den tyske sportsgigant Adidas, Nikes hovedkonkurrent på fodboldmarkedet, var tøjsponser for 12 hold ved VM-slutrunden i Rusland. Nike var for 10.

Men til gengæld var tre ud af de fire hold, der nåede til semifinalen, sponsoreret af Nike.

Samtidig har Nike stigende succes med at få spillerne ved slutrunderne til at optræde i deres fodboldsstøvler. Ved VM i Brasilien i 2014 spillede 53 af spillerne i støvler fra Nike - i år var det 65 pct.

På klubplan er Nike hovedsponsor for storkluber som bl.a. Manchester City, FC Barcelona og Paris Saint-Germain.

BRANCHENYT
Læs også