Erhverv

Meldt til politiet: Alka lovede fast pris – hævede den alligevel

Alka markedsførte bilforsikringer som prisfaste. Men det var vildledende, mener Forbrugerombudsmanden.

Alka har markedsført bilforsikringer som prisfaste, selvom det reelt ikke var tilfældet. Foto: Lars Krabbe

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt forsikringsselskabet Alka for vildledende markedsføring.

Det skyldes, at Alka har markedsført bilforsikringer som prisfaste, selv om det reelt ikke var tilfældet.

Sagen drejer sig om en tv-reklame fra februar 2016 til november 2017, hvor Alka lovede, at »hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op.«

Alligevel kunne man finde følgende bestemmelse i Alkas forsikringsbetingelser:

»Vi kan ændre forsikringens pris og dækning med 14 dages varsel efter enhver anmeldt skade.«

Det fremgik også af betingelserne, at forbrugere, der havde haft en skade, ville få deres selvrisiko forhøjet med 4.000 kr. i det efterfølgende år.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at det var vildledende, når Alka på denne måde markedsførte sin bilforsikring som prisfast og samtidig fastholdt retten til at ændre prisen.

Derfor har Forbrugerombudsmanden anmeldt Alka til politiet for at overtræde vildledningsforbuddet i markedsføringsloven.

»Når man siger én ting i en reklame, men skriver noget andet i sine vilkår, får forbrugerne ikke det produkt, de er blevet stillet i udsigt. Det er efter vores vurdering i strid med loven, og derfor har vi meldt Alka til politiet,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Alka har benyttet adgangen til at hæve forsikringens pris efter en skade 92 gange.

Læs også