Erhverv
0

Fifler selskaberne med flyvetiden for at snyde kunderne?

Luftfartsselskaber beskyldes for at bilde folk ind, at rejsetiden er længere, end den i virkeligheden er. Det får dem til at se mere præcise ud og kan reducere kompensationerne.

Ifølge en britisk forbrugerorganisation oplyser luftfartsselskaberne bevidst længere flyvetider end den reelle for at give passagerne indtrykket af, at de lander til tiden. Foto: Nick Morrish

Fifler luftfartsselskaberne med, hvor lang tid det reelt tager at flyve en tur fra én lufthavn til en anden?

Det siger den britiske forbrugerorganisation "Which?", ifølge avisen Express.

Organisationen mener at kunne bevise, at luftfartsselskaberne bevidst angiver en længere flyvetid, end der reelt er tale om, for at kunne fremstå som punktlige og dermed "lande til tiden".

Det betyder, at passagererne tvinges til at tilbringe længere tid i lufthavne og i flyene og i nogle tilfælde går de glip af mulighederne for at få kompensation for forsinkelser.

Hos luftfartsselskaberne afviser man anklagerne fra "Which?"

"Which?" har undersøgt den gennemsnitlige flyvetid på 125 ruter, som blev befløjet af de store selskaber i 2009 og sammenlignet den med i dag.

Eksempelvis er flyvetiden hos Ryanair på en tur mellem London Stansted og Berlin Schönefeld angivet til at være 10 min. længere end i 2009. Hos Easyjet fra Gatwick til Berlin en flyvetiden blevet opjusteret med 19 min. i forhold til for ti år siden.

Undersøgelsen viste, at 61 pct. af de 125 ruter har en planlagt flyvetid, der er langsommere end i 2009. Og det på trods af, at der er kommet nye og bedre fly.

For British Airways' vedkommende er flyvetiden på 87 pct. af ruterne blevet forlænget i forhold til for næsten ti år siden. Hos Ryanair er det 82 pct., 75 pct. for Virgin Atlantic og 62 pct. for Easyjet.

»Der er en række faktorer, som påvirker flyvetiden, og de er uden for selskabernes kontrol. Det omfatter strejker hos flyveledere, sikkerhed og styringen af luftrummet. Vi opgiver korrekte informationer til vores kunder,« lyder det fra British Airways.

Nogenlunde samme svar og forsvar lyder fra de øvrige nævnte luftfartsselskaber, skriver Express.

Ryanair oplyste dog, at man flyver langsommere for at spare brændstof og dermed sikre lavere billetpriser.

Det du behøver at vide!
Modtag nyhedsbrevet Briefing og få hurtigt og nemt overblik over dagens væsentligste nyheder fra erhvervslivet – håndplukket af vores redaktion.
BRANCHENYT
Læs også