Erhverv
0

Carlsberg-chef vil gøre din øl mere grøn

Carlsberg er slået ind på en bane som mere bæredygtigt bryggeri. Dermed går topchef Cees ’t Hart ned ad samme vej som en række andre topledere.

Carlsbergs topchef Cees t' Hart har arvet et Memorandum of Understanding, der giver ret til køb af yderligere ejerandele i Habeco i Vietnam. Men udmøntningen lader vente på sig. Foto: Nanna Riemers

Topchef i Carlsberg Cees 't Hart er på en grøn mission.

Sidste år søsatte bryggeriet en strategi for at reducere vandspild og CO2-udledning, og efter flere års udvikling lancerer virksomheden nu også en ny emballage, der blandt andet resulterer i 76 pct. mindre plastic.

»Vi vil gerne investere i de udfordringer, som vi har i dag og i morgen. En af dem er, at vi som samfund producerer alt for meget affald,« lyder det fra Cees ’t Hart, topchef i Carlsberg.

Han er ikke alene på sin mission.

CO2-udslip, vandspild og plastikforbrug er blevet buzzwords, der er rykket ind på bordet hos både ham og andre topledere i flere af landets store virksomheder.

»Vi ser mange flere virksomhedsledere, der engagerer sig i, at FN's verdensmål bliver en del af strategien,« siger Andreas Rasche, der er professor på CBS og forsker i ledelse og bæredygtighed.

Carlsberg og bæredygtighed
  • Carlsberg Groups bæredygtighedsprogram hedder Together Towards ZERO og er del af Carlsberg-gruppens SAIL’22-strategi.
  • Der er fire ambitioner: Nul CO2-udledning, nul vandspild, nul uansvarligt alkoholforbrug og nul arbejdsulykker.
  • Bryggeriet har i den sammenhæng udviklet en ny emballage til sine dåseøl i sixpack med 76 pct. mindre plastik.
  • En mere miljøvenlig farve på etiketterne og mere miljøvenlig coating på de genopfyldelige glasflasker.
  • Carlsberg har også sat sig for at gøre sig uafhængigt af sort energi om senest 4 år og udlede nul CO2 i 2030.
  • Det svarer ifølge Carlsberg til en besparelse på 840.000 ton CO2 - eller til at fjerne 160.000 benzin biler fra vejene.
  • Samtidig skal vandforbruget i ølkoncernen halveres frem mod 2030.
  • Det betyder, at Carlsberg vil spare cirka 203 mio. hektoliter vand i 2030 sammenlignet med forbruget i 2015.

Bryggeri-konkurrenterne Heineken og Anheuser-Busch har også for nylig proklameret, at de vil gøre sig fri af fossile brændsler, mens giganter som Unilever, Starbucks og Ikea har gjort sig bemærket med nye mål for at reducere vandspild og CO2-udslip og supermarkedskæderne Salling Group, Rema1000 og Lidl alle har sat fokus på blandt andet at reducere plastikaffald.

Bølgen af bæredygtige tiltag handler ikke alene om, at virksomhederne går op i at redde jordkloden, forklarer Andreas Rasche.

»Når man reducerer affald og spild tjener man som regel også penge. Samtidig reducerer man risikoen for at blive reguleret udefra, når man regulerer sig selv,« siger han.

Cees ’t Hart erkender, at netop risikoafvejningen betyder meget.

»Bliver CO2-udledning pålagt kvoter, vil dem som allerede har reduceret deres CO2 stå bedre, end dem, der ikke har. Og i det øjeblik elektricitetspriserne stiger, vil de virksomheder, der allerede har reduceret deres forbrug, være dem, der overlever,« konstaterer topchefen.

Steen Hildebrandt, professor emeritus på Aarhus Universitet og forfatter til flere bøger om bæredygtighed og ledelse, mener, at bæredygtighed som tema er kommet for at blive.

»Virksomheder over alt i verden ser mere og mere på bæredygtighed i forhold til produktudvikling, investeringer og strategier. Det er en varig trend, simpelthen fordi virksomhedernes interessenter, kunder, investorer, ansatte og politikere kræver, at virksomhederne tager et ansvar,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også