Erhverv

H&M vinder frem hos forbrugerne efter god sommer

Den svenske tøjkæde H & M har været udfordret på salget gennem 2018, men havde fremgang i sommermånederne.

H & M har samlet mere end 4800 butikker på verdensplan. Foto: Imaginechina via AP

Den svenske tøjkæde H&M har haft kvaler med at vokse i år, men i sommermånederne har selskabet vundet frem hos forbrugerne.

Salget steg i juni, juli og august med ni procent til 40,1 mia. kr. Det viser selskabets regnskab for tredje kvartal, der er offentliggjort torsdag morgen.

Det højere salg dækker over fremgang på store markeder i Tyskland, Sverige, Rusland og Kina, mens salget i Danmark også er gået frem.

H&M nærmer sig 5000 butikker på verdensplan
  • På verdensplan har H&M over 171.000 ansatte i 70 lande.
  • Ved udgangen af august havde hele H&M-gruppen i alt 4841 butikker over hele verden.
  • H&M Group ejer H&M, H&M Home, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday, Arket og Afound. De fleste mærker sælger tøj og tilbehør som sko og tasker, mens H&M Home sælger boligtilbehør.
  • I 1947 åbnede den svenske entreprenør Erling Persson den første butik "Hennes", hvor der udelukkende blev solgt tøj til kvinder. Den åbnede i Västerås i Sverige.
  • Den første danske butik åbnede i 1967.
  • Navnet skiftede til "Hennes & Mauritz" i 1968, da Erling Persson købte jagt- og fiskeributikken Mauritz Widforss. Samtidig udvidede tøjkæden sit sortiment til også at indeholde herre- og børnetøj.
  • Nu hedder virksomheden bare H&M.
  • H&M Group omsatte for 111,7 milliarder kroner i de første ni måneder af regnskabsåret 2017/2018.
Kilder: Ritzau, TT og H&M.
I Danmark har H&M samlet øget salget med otte procent i tredje kvartal i kædens 106 butikker.

- Vi fortsætter med at stå stærkt og tage markedsdele på det danske marked, siger Christel Friis-Mikkelsen, der er landechef for H&M i Danmark, i en skriftlig kommentar.

Det svenske selskab har gennem de seneste år været udfordret af, at forbrugerne i stigende grad køber tøj på nettet, hvilket har ramt salget i de fysiske butikker.

I tredje kvartal voksede H&M's salg på nettet med 32 pct. Tøjkæden er i gang med at åbne for onlinesalg i flere lande end de 47 lande, hvor det er tilgængeligt i dag.

Selv om der overordnet set har været fremgang for H&M i sommermånederne, har der dog også været problemer, da et nyt logistiksystem har givet kvaler.

Store markeder som USA, Frankrig og Italien og Belgien har været ramt af problemerne.

H&M har derfor været nødsaget til at bruge omkring 215 mio. kr. for at få styr på logistikken. Det har påvirket selskabets indtjening negativt.

Det svenske selskab måtte se overskuddet dykke omkring 20 pct. til 2,86 mia. kr. i tredje kvartal.

H&M har samlet mere end 4800 butikker på verdensplan.

Ud over mærket H&M har selskabet også mærkerne COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET og Afound.

Læs også
Top job