Erhverv
0

Cafeer og butikker bruger musiktjenester ulovligt: Musikbranchen taber milliarder

Tøjbutikker og trendy cafeer bruger privatlicenser til at spille baggrundsmusik. Det er ulovligt og betyder, at musikindustrien går glip af et kæmpe beløb hvert år.

Svenske Spotfy er verdens største musiktjeneste. Virksomheden går hvert år glip af store beløb, fordi virksomheder ikke køber kommercielle brugerlicenser til musiktjenesten.

Når du hører den obligatoriske baggrundsmusik i en cafe eller i en tøjbutik, kan det meget vel være et privat streamingabonnement fra en musiktjeneste, som sender tonerne ud i rummet.

Men det faktisk ulovligt, fordi virksomheder skal købe adgang til en kommerciel brugerlicens, når musiktjenesten bruges som en del af en kommerciel forretning.

Konsekvensen er, at den globale musikbranche taber 2,7 mia. dollars om året - svarende til godt 17 mia. kr.

Det skriver amerikanske Bloomberg på baggrund af flere undersøgelser.

Markedet for kommercielle licenser til virksomheder beløber sig til over 5 milliarder dollars globalt, hvilket er lidt mindre end en tredjedel af markedet for private abonnementer til musiktjenester. Musikbranchen har dog langt bedre marginer på de kommercielle licenser. Derfor forplanter det sig direkte til musikindustriens bundlinje, når cafeer, butikker og restauranter bruger et privat abonnement.

Amerikanske Nielsen SoundScan, der indsamler data til musik- og underholdningsbranchen, har fornyligt interviewet ca. 5.000 mindre virksomheder i USA, Sverige, Spanien, Italien, Tyskland og Frankrig om emnet. Resultat viste, at 83 procent af de adspurgte virksomheder spiller baggrundsmusik via personlige konti på musiktjenester som Spotify. Nielsen SoundScan vurderer, at over 21 millioner virksomheder på verdensplan bruger private konti på ulovlig vis.

F.eks. koster det i USA en butik 35 dollars for en kommerciel brugerlicens til en af de store musiktjenester, mens det kun koster ca. 10 dollars for en privat brugerlicens.

BRANCHENYT
Læs også