Erhverv
0

Dagligvarekæder trækker nyt våben i intens kamp om forbrugere: Gourmetmad

Aktørerne i den pressede dagligvarehandel forsøger at skille sig ud fra hinanden med flere dyrere og bedre fødevarer.

Den tyskeejede discountkæde Aldi Danmark satser på at sælge flere gourmetvarer til danskerne.  Arkivfoto: Mikkel Berg Pedersen.

Flere gourmetvarer skal holde fart i danske dagligvarekæder og kapre flere forbrugere - også til discountbutikker. De satser nu endnu mere på bedre fødevarer for at skille sig ud i konkurrencen.

Lidl Danmark har netop lanceret et samarbejde med den danske gourmetkok Wassim Hallal om en ny serie fødevarer, mens den største discountkæde Netto allerede gennem en årrække har udbudt mere eksklusive fødevarer fra den danske producent Løgismose.

De fem danske discountkæder, der samlet har ca. 40 pct. af markedet, kæmper hårdt mod hinanden og supermarkedskæderne.

»Der er brug for varer, som differentierer kæderne fra hinanden i et presset marked. Her spiller fødevarer i højere kvalitet en væsentlig rolle,« mener detailekspert Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia.

Det samlede danske dagligvaremarked har gennem nogle år været præget af en stort set flad udvikling. På samme tid bruger danskerne flere penge på udespisning, færdigretter og takeaway.

Discountkæden Netto under Salling Group vil også fortsat udvide sortimentet.

»Forbrugere er optaget af madkvalitet, og der skal vi som kæde også følge med. Samarbejdet med Løgismose har stor betydning, da deres kokke og eksperter løbende udvikler nye produkter til os,« siger landedirektør Brian Seemann, Netto Danmark

Aldi-kæden
  • Aldi er en af verdens største discountkæder.
  • Åbnede i 1977 Danmarks første discountbutik.
  • 180 butikker i Danmark og beskæftiger ca. 2.300 medarbejdere her i landet.
  • Ejes af Aldi Nord er en familieejet tysk dagligvarekoncern med hovedsæde i Essen.
  • Koncernen har ca. 5.000 butikker i ni lande: Tyskland, Polen, Belgien, Danmark, Frankrig, Luxembourg, Holland, Portugal og Spanien.

Hos Aldi Danmark skruer man også op for lanceringen af mere, luksuriøse fødevarer.

»Vi kan med gourmetserien differentiere os fra andre, og vores indkøbere kan lege lidt mere med satsningerne end i hverdagen. Den type fødevarer er kommet for at blive - også i discountsektoren,« mener indkøbsdirektør Henrik Rafn, Aldi Danmark.

Også i onlinesalget er der fokus på at markere sig med gourmetmad og anderledes fødevarer. F.eks. sælger Nemlig.com madvarer fra Slagter Lund, der har flere butikker i Københavnsområdet.

»Færdigretter og øvrige produkter, som leveres via Nemlig, udgør nu op mod 20 pct. af vores omsætning. Den andel øges betydeligt den kommende tid med mange flere økologiske færdigretter,« fortæller slagtermester Jan Lund.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også