Erhverv

NNIT satser på udlandet: »Der kommer ikke 10 nye kunder hver mandag i Danmark«

Interview: Mens omsætningen fra Novo Nordisk fortsatte med at falde, kunne it-selskabet NNIT glæde sig over vækst hos især store danske koncerner. Men fremtidens vækst skal især hentes i medicinalbranchen i udlandet, mener topchef Per Kogut.

Per Kogut kan se Novo Nordisk sende færre og færre opgaver i hans retning. Det tidligere moderselskab er dog stadig NNIT's største kunde og segment og står i dag for 37 pct. af omsætningen. Foto: Carsten Snejbjerg

Der er kommet 66 mio. kr. mindre i omsætning fra Novo Nordisk i årets første ni måneder – et fald på knap otte procent. Men den udvikling er helt efter planen, siger Per Kogut, topchef for NNIT, der har en fortid som en it-afdeling for Novo Nordisk.

»Vi planlægger efter, at udviklingen vil være sådan. Det kommer ikke som et chok for os,« siger han. Samlet fik NNIT nemlig en vækst på 5,5 pct. i årets første ni måneder, fordi det er gang i biksen på andre områder. I løbet af 2018 er der kommet 20 pct. mere i kassen fra industrikunder og 28 pct. mere fra den offentlige sektor. Men kunder i medicinalbranchen udover Novo Nordisk voksede ’kun’ med 8 pct., selvom det er her, NNIT for alvor satser. ..

Læs også
Top job