Erhverv
0

Bilgigant sælger mere, men tjener mindre

Overskuddet hos den svenske bilproducent Volvo er smeltet grundet nye udgifter på trods af et øget salg.

I årets tredje kvartal solgte Volvo 154.914 biler. Foto: Pressebillede, Volvo.

Flere køber spritnye Volvo-biler. I hvert fald hvis man sammenligner med samme periode sidste år. Men samtidig er overskuddet mindre på trods af flere solgte biler. Det fremgår af Volvos nyligt udgivne kvartalsrapport.

I årets tredje kvartal har den ikoniske svenske bilproducent solgt 154.914 biler, hvilket er en stigning på 14 pct. svarende til knap 20.000 biler. Derudover er omsætningen også øget med 17,6 pct., så den nu er på knap 40 mia. danske kroner. Alligevel lander resultatet for tredje kvartal på 1,1 mia. svenske kroner sammenlignet med 2,5 mia. sidste år. Altså et fald fra ca. 1,8 mia. danske kr. til 800 mio. kroner.

Ifølge Volvo-chef Håkan Samuelsson skyldes det bl.a. omkostninger i forbindelse med produktlanceringer og højere toldafgifter.

»For hele året forventer vi rekordsalg og fortsat stærk rentabilitet,« forklarer Håkan Samuelsson i Volvos kvartalsrapport.

For at imødekomme udfordringer som øgede toldafgifter, der ifølge Håkansson giver kunderne dårligere muligheder for at få biler til en god pris og gør konkurrencen mindre fair, er Volvo begyndt at producere biler direkte dér, hvor de skal sælges. Eksempelvis bliver den nye S60-model produceret på en fabrik i Charleston i USA.

Generelt er Volvos salg steget med 33 pct. på tværs af markeder. I USA er der solgt 15 pct. flere biler, mens der henholdsvis er solgt 14 og 8,3 pct. mere i Kina og Europa. Sidstnævnte er Volvos vigtigste marked.

Kigger man på antallet af solgte biler, er det størst i Kina efterfulgtaf USA, Storbritannien, Tyskland og Sverige. XC60-modellen er den mest solgte.

BRANCHENYT
Læs også