Erhverv

Stort rejsefirma krakket - danske kunder er ikke dækket

Rejseselskabet Travelbird var ikke registreret i den danske rejsegarantifond.

Nogle af de strandede kunder fra Travelbird bliver overtaget af den tyske rejsegigant TUI. Screenshot.

Det hollandske onlinerejsebureau Travelbird, der bl.a. har solgt tusindvis af rejsedeals til danskere, er på vej mod konkurs.

Det meddeler selskabet på sin hjemmeside, skriver Standby.dk.

Selvom selskabet har solgt rejser til danske forbrugere, er det ikke registreret i Rejsegarantifonden i Danmark. Derfor kan fonden ikke gøre noget for danskere, som har købt en rejse gennem Travelbird.dk.

»Berørte danskere må kontakte den hollandske modsvarighed til os,« siger adm. direktør for Rejsegarantifonden i Danmark, Birgitte Fjeldhoff, til Standby.dk.

På Travelbirds danske hjemmeside fremgår det, at det ikke er lykkedes selskabet at fremskaffe ny finansiering i tide. Pengekassen var altså tom, og derfor har Travelbird indstillet salget af alle rejser og er gået i betalingsstandsning.

»På grund af sæsonudsving har der været en forsinkelse i betalingen til Travelbirds partnere i de seneste måneder, og TravelBird har aktivt forsøgt at skaffe yderligere finansiering for at kunne betale dem. Det lykkedes desværre ikke i tide,« skriver Travelbird.

Travelbird er medlem af den hollandske rejsegarantifond (SGR), hvilket betyder, at rejser, der er reserveret via Travelbird, bliver dækket i henhold til garantiordningen for SGR. Kunder, der har bestilt en rejse med Travelbird, vil blive kontaktet af SGR, lyder det.

Nogle af de strandede kunder fra Travelbird bliver overtaget af den tyske rejsegigant TUI, meddeler SGR, ifølge Standby.dk.

Læs også