Erhverv

Kunderne strømmer til Zalando: Men resultatet er utilfredsstillende

Antallet af ordre er i juli, august og september steget med 22,8 pct. til 27,7 mio. Foto: Sam Smelty for Zalando

Online tøjgiganten Zalando fortsætter med at øge antallet af kunder og ordrer, men resultatet falder. Og det er ifølge modekoncernen selv ikke tilfredsstillende, viser nyt regnskab.

Zalando kommer ud af 3. kvartal med en vækst i omsætningen på 11,7 pct. til 1,20 mia. euro. På blot tre måneder har den tyske onlinekoncern øget antallet af aktive kunder med en halv million og rammer i tredje kvartal et kundetal på 25,1 mio., hvilket svarer til 6 pct. af den europæiske befolkning.

Alligevel melder virksomheden om et udfordrende 3. kvartal. For godt nok steg omsætningen, men driftsresultatet, målt i ebit, faldt til et underskud på 38,9 mio. euro.

Ifølge regnskabet er det resultatet af den usædvanlig varme sommerperiode og en forsinket omstilling til efterår og vinter.

»Vi er klart ikke tilfredse med vores finansielle resultater i tredje kvartal. Vores øjne er sat på at opbygge økosystemet for en europæisk mode i fuld fart. I fjerde kvartal er holdets fulde fokus nu på at trække en stærk finish til året,« skriver adm. direktør hos Zalando, Rubin Ritter i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet.

Antallet af ordrer er i juli, august og september steget med 22,8 pct. til 27,7 mio.

Zalando forventer at bruge 300 mio. euro i 2018, hvilket er en nedjustering fra de 350 mio. euro, som koncernen oprindelig havde tiltænkt.

Den tyske tøjkoncern blev stiftet i 2008 i Berlin og sælger tøj, sko og accessories fra en lang række brands. Selskabets første år var omtumlede, men den er nu blevet en af de største online tøjbutikker i Europa.

Læs også
Top job