Erhverv

Bilfabrikker satser stort på elcykler og scootere

Bilproducenterne er bange for at blive kørt over af en industri, der kan blive stor inden for "mikro-mobilitet".

Bilproducenterne er i stor stil begyndt at omfavne de små selskaber, der producerer eller tilbyder deletjenester, der omfatter elcykler, elløbehjul og elscootere.

Det er store navne som eksempelvis Ford, General Motors, Mercedes og måske endda også Tesla.

Ford har netop købt start up-selskabet Spin, der er en elscooter-deletjeneste. Ford har planer om at introducere Spin i flere end 100 byer i løbet af det næste halvandet år, skriver CNN.

»Vi er overbeviste om, at der er et virkeligt stort behov. Og kampen om at være til stede er reel, da befolkningerne i byerne vokser,« siger Marci Klevorn, der er direktør for Mobility hos Ford.

Tidligere på ugen fortalte General Motors, at bilfabrikken fra næste år vil begynde at sælge elektriske cykler. Og Daimler - Mercedes’ moderselskab - vil i år introducere en scooter-deletjeneste som et forsøg i en indtil videre hemmelig sydeuropæisk by.

Selv Elon Musk, Teslas topchef, har sagt, at hans selskab måske også vil producere en elcykel.

»Bilproducenterne kan se, at deletjenester med cykler og scootere sætter sig på vores korte ture fra nul til fem km, også kaldet mikro-mobilitet. Og det er vigtigt for dem at være på forkant i den udvikling,« siger Horace Dediu, der er teknologianalytiker, til CNN.

Lige nu er bilfabrikkerne, elscooter-startups og analytikere ved at beregne og gætte sig til, hvor stort markedet for mikro-mobilitet kan blive.

Fælles for bilfabrikkerne er frygten for at blive overhalet på deres egen hjemmebane inden for mikro-mobilitet. Det vil typisk sige transport over korte afstande i byerne.

Her frygter branchen en ”disruption” af hele eller dele af deres forretning af en skov af mindre selskaber.

”Disruption” betyder en udvikling eller opfindelse, der pludselig vender op og ned på måden at drive sin forretning på.

I USA er næsten halvdelen af de ture, der foretages med en bil, på under fem km, viser en undersøgelse fra den amerikanske regerings National Household Travel.

BRANCHENYT
Læs også