Erhverv
0

Tesla-aktien stråler: Overhaler BMW i markedsværdi

Den seneste tids medvind til Teslas aktiekurs har sendt selskabets markedsværdi forbi BMW’s og lige i haserne på Daimlers. Dermed er Tesla nu nummer fire globalt i bilindustrien.

Produktionen af Tesla Model 3 er endelig kommet op i gear, med over 50.000 produceret i tredje kvartal. Sammen med et overraskende overskud har det givet ny vind til Teslas aktiekurs. Foto: Flickr

Der rullede 83.500 biler af samlebåndet hos Tesla i løbet af årets tredje kvartal. En voldsom stigning i forhold til året før, men stadig blot hvad Toyota eller Volkswagen producerer på et par dage.

Alligevel er Tesla oppe i de høje luftlag, målt på markedsværdi, i selskab med verdens største bilproducenter. Senest er BMW blevet overhalet i markedsværdi, mens Daimler er lige rundt om hjørnet, hvis Teslas kurs fortsætter op. Dermed er Tesla nu verdens fjerdestørste bilproducent, målt på markedsværdi.

Teslas aktiekurs er strøget opad efter fremlæggelsen af et overraskende stærkt regnskab for to uger siden, og dermed er selskabets samlede værdi nu landet på 398 mia. kr.

Omvendt skuffede BMW onsdag med tallene for tredje kvartal, og kursen faldt efterfølgende, så markedsværdien nu er på 358 mia. kr.

Daimler har også været i modvind på aktiemarkedet siden årsskiftet. Med en markedsværdi på nu 409 mia. kr. kan den stolte, tyske producent mærke Teslas ånde i nakken. Det regnestykke havde set anderledes ud, hvis ikke Daimlers ledelse havde solgt en andel i Tesla tilbage i 2014. Da finanskrisen rasede, og Tesla var ved at bukke under økonomisk, kom Daimler nemlig på banen og købte ni procent af Tesla, der dengang blot var et lille fnug i bilindustrien. Men siden amerikanerne vokset – ikke mindst på aktiemarkedet – og blev en direkte konkurrent. Daimler valgte derfor at sælge aktierne, som i dag ville have været 36 mia. kr. værd.

Tesla har tidligere overhalet de største amerikanske bilproducenter, Ford og General Motors, som i dag er henholdsvis 247 og 336 mia. kr. værd.

Kommer Tesla forbi Daimler, er det Volkswagen, der skal overhales næste gang. Tilbage i 2015 barberede diesel-skandalen omkring 40 pct. af aktieværdien, og derfor er Volkswagen trods over ti millioner producerede biler om året nu ’kun’ 560 mia. kr. værd.

BRANCHENYT
Læs også