Erhverv

Jan Kjærhus sælger postkort i 2018: »Vi er ikke en guldgrube, men vi klarer os«

Kan man tjene penge på at uddele gratis postkort til cafégæster og biografgængere i 2018?

Artiklens øverste billede
Go-card har placeret stativerne med de gratis postkort rundt på 540 caféer og biografer i Danmark.

Du er sikkert stødt på dem, når du har stået i toiletkøen på caféen eller i biografen. De gratis postkort med kunstværker og sætninger som ”Du ser godt ud,” eller ”skal vi mødes til en kop kaffe?” Men selvom konkurrencen er skærpet til for det lille gratismedie Go-card, holder den stadig fast i at tjene sine penge på postkort i 2018.

»Den største udfordring lige nu er uden tvivl kampen om annoncekronerne, hvor vi slås hårdt med både kopier af Go-card, og det der ligner. Vores konkurrenter er magasiner som Gaffa eller Vice, fordi de også producerer noget trykt, som skal ligge rundt ved caféerne. Det er de samme penge, vi går efter,« siger direktør hos Go-card, Jan Kjærhus.

Go-card blev stiftet i 90’erne og fungerer sådan, at gratismediet modtager penge fra en virksomhed, hvorefter den fremstiller en række postkort med virksomhedens logo eller budskab, som efterfølgende bliver fordelt ud i stativer ved caféer og biografer rundt i Danmark.

Vi er ikke en guldgrube, men vi klarer os.

Jan Kjærhus, direktør hos Go-card

Men hos Go-card er det i langt højere grad den skærpede konkurrence på markedet, der trykker, end det faktum, at antallet af sendte breve og postkort er faldet med knap 60 pct. i perioden 2010-2016. Ifølge Jan Kjærhus bliver postkortene nemlig brugt til andre formål som bogmærker, fødselsdagskort eller sat under et bord, hvis det vipper.

Siden 2010 har Jan Kjærhus været direktør og ejer af gratismediet Go-card.

»I det øjeblik, ingen vil tage postkortene, har vi en kæmpe udfordring. Men den dag kommer ikke med min gode vilje. Det kan godt være, at det er nedadgående med en masse ting i printet, men vi bliver de sidste, der stiller træskoene,« siger Jan Kjærhus.

For 10 år siden fik Go-card ca. 75 øre for hvert postkort, en virksomhed bestilte, hvor det i dag er tættere på 50 øre. Virksomheden kom ud af 2017 med et overskud på 345.000 kr.

»Jeg er ikke sådan et klassisk vækstmenneske, og jeg har ikke som sådan et mål, udover at vi skal tjene penge og holde butikken kørende på en god måde. Det er ligesom niveauet. Vi er ikke en guldgrube, men vi klarer os,« siger Jan Kjærhus.

I en periode var Go-card ejet af Egmont Magasiner, men siden 2010 har den været selvstændig.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.