Erhverv

Svært at finde ud af om elbil eller benzin reelt er billigst

En FDM test viser, at elbiler og hybrider er en smule billigere at køre i, men det kan hurtigt ændre sig.

Artiklens øverste billede
Elbiler og plugin-hybrider er både grønnere og samlet lidt billigere at køre i end benzin- og dieselbiler. Det viser en ny stor sammenligning, FDM har lavet. Elafgift kan om få år dog gøre elbiler markant dyrere at køre i. (Foto: FDM)

Det er billigere at køre elbil og hydrid end benzin- og dieselbil.

Det viser en gennemgang af fem sammenlignelige biler, som FDM har foretaget. Men. Og der er et stort men.

Besparelsen kan hurtigt kompliceres af ens kørselsbehov og ikke mindst en ændring af afgifterne på el.

Umiddelbart viser FDMs undersøgelse, at udgifterne er således: Det koster 3,02 kr. pr. km i elbil, mens prisen i en benzinbil er 3,20 kr. pr km.

Her er forudsætningerne, at man kører 20.000 km om året over fem år.

Værditabet er beregnet af Bilpriser.dk, der er indregnet en elitebilistforsikring, bilisten er 40 år og bor i Hillerød, rentebyrden er på tre pct., og at el- og hybrid-beregningerne ikke indeholder udgifter til etablering af ladestander, mens et månedligt abonnement til elbilen på 579 kr.

»Prisforskellen mellem de forskellige drivlinjer er dog beskeden, ligesom der er fordele og ulemper ved alle fem biler. Hvilken bil, man bør vælge, afhænger derfor helt af ens kørselsbehov, og hvor fleksibel eller miljøvenlig den skal være. En elbil kan for mange være det rigtige valg, men igen afhænger det af, om man har gode lademuligheder, f.eks. ved sin bopæl,« siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

Selvom elbilen i FDMs regnestykke samlet er den billigste at køre i, kan det hurtigt ændre sig. I dag får man som elbilejer en godtgørelse af elafgift på godt 91 øre pr. kilowatt, hvis man leaser sin ladeboks.

Aftalen om godtgørelsen udløber imidlertid med udgangen af 2019, og findes der ikke en løsning, vil det fra 2020 gøre det markant dyrere at køre i elbil.

»Der er fra politisk side et ønske om at fremme den grønne omstilling, og at flere skal vælge elbiler til. Derfor harmonerer det meget dårligt med de politiske intentioner, hvis man ikke finder en løsning på den nuværende godtgørelse. Bortfalder den, vil det resultere i en uforholdsmæssig høj prisstigning på nuværende ladeløsninger til el- og plugin-hybridbiler,« siger Ilyas Dogru og fortsætter:

»I vores regnestykke vil det betyde, at prisen pr. km i en elbil vil stige til 3,30 kr., og dermed vil både elbiler og plug-in hybridbiler være de dyreste af de fem biltyper. Det bør man snarest finde en løsning på. Ellers risikerer man, at der går længe, før el- og plugin-hybridbiler bliver et reelt og attraktivt alternativ for forbrugerne,” lyder det fra FDM.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.