Erhverv
0

Coop og Bilka sætter farten op i onlinesalg af madvarer

Onlinesalget med dagligvarer vokser, og derfor går begge giganter i branchen, Salling Group og Coop Danmark, i offensiven for at vinde mere på det marked.

Coop Danmark lancerede i 2016 en satsning på onlinehandel med fødevarer - og den udvides nu til fysiske butikker. Arkivfoto: Niels Hougaard.

De to allerstørste i handlen med dagligvarer til danskerne øger tempoet i onlinesalget. Frem for at køre varerne hjem til danskerne er målet nu også at gøre det billigere ved at pakke indkøb i butikken, hvor forbrugerne selv kan afhente.

Bilka-kæden under Salling Group har allerede lanceret den løsning, og nu følger Coop Danmark efter. I første omgang i få udvalgte af koncernens største butikker, men senere skal mange flere med.

Medlemsejet
  • Coop Danmark driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta med tilsammen knap 1.150 butikker.
  • 345 selvstændige brugsforeninger driver tilsammen 411 af Coops butikker.
  • Koncernen omsætter for ca. 45 mia. kr. inkl. de selvstændige brugsforeninger. Uden dem er omsætningen ca. 39 mia.
  • Koncernen ejes af 1,7 mio. medlemmer.

Coop lancerede allerede i 2016 en stor satsning på nethandlen med dagligvarer, der bringes ud til kunderne. Den udvides nu med konceptet Bestil & Hent. Dermed vil koncernen øge dysten med bl.a. Bilka og de rene onlinesupermarkeder, hvor Nemlig.com er det førende her i landet.

»Vores salgskanaler skal nu sammenkobles, så onlinehandlen spiller sammen med de over 1.100 butikker rundt om i landet. Kunderne skal kunne vælge selv, om de vil have varerne leveret hjem til sig fra det store lager eller have varer fra deres lokale butik, hvor de pakkes og gøres klar,« siger kommerciel direktør Morten Viktor, Coop.dk Mad.

I første omgang bliver det nye koncept rullet ud i Kvickly Kalundborg samt i Sønderborg gennem Brugsforeningen for Als og Sundeved. I løbet af 2019 vil også andre Coop-butikker rundt om i landet tilbyde ”Bestil & Hent”.

»Med det koncept kan vi kombinere lokale butikkers eget udvalg af varer med onlinehandlen. Jeg forventer, at dette koncept især bliver udbredt i de dele af Danmark, der ligger uden for de største byer, hvor vi har time-levering fra den centrale nethandel,« siger Morten Viktor, Coop.

Mens onlinehandel med dagligvarer fortsat kun udgør op mod 3 pct. af det samlede marked, forventer Retail Institute Scandinavia i en ny prognose, at farten øges de kommende år.

I prognosen forudses en årlig vækst på mindst 15 pct., så nethandel med dagligvarer udgør i hvert fald 12 mia. kr. i 2028.

Salling Group med Netto, Føtex og Bilka har en række onlinebutikker med alt fra blomster til eksempelvis elektronik og havemøbler. På dagligvareområdet står Bilka for nethandlen i et koncept, hvor onlinekunder kan bestille varer, som leveres i bilens bagagerum, når de afhentes.

Storkoncern
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.500 butikker i fire lande. Heraf 100 Føtex- og 19 Bilka-varehuse her i landet - samt ca. 1.370 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops – herunder Wupti.

»Alle 18 varehuse tilbyder fra januar BilkaToGo. Resultaterne i årets løb har været bedre end forventet. Vi får med det koncept nye kunder, der ellers ikke handler i Bilka, og samtidig er deres gennemsnitskøb større end hos andre Bilka-kunder. Udover måltidskasser fra Skagenfood er det vores adgang til onlinehandel med dagligvarer - og vejen til at få andel i det marked, så det fortsat er rentabelt,« siger Per Bank, topchef i Salling Group.

Han peger på, at det for koncernen kun kan lade sig gøre at pakke varerne for kunderne i store butikker med en vis volumen som Bilka. Per Bank siger:

»Distribution er det svære rent omkostningsmæssigt i onlinehandlen. Med BilkaToGo skal vi kun afholde omkostningerne til pakningen og ikke distribution. Hvis vi på sigt også vil satse på hjemmelevering, vil det ske fra Bilkas 18 varehuse. Vi overvejer konstant muligheder - men koncentrerer os i første omgang om at få det optimale ud af BilkaToGo.«

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også