Erhverv

Lars Larsen vil erobre rubler fra russiske forbrugere

Den danske detailkoncern Jysk går ind i Rusland med egne butikker. Det sker som led i en global plan om hastig ekspansion.

Artiklens øverste billede
Ejer Lars Larsen jagter konstant vækst og ekspansion for Jysk. Rusland bliver næste mål for nye butikker. Foto: Jysk PR.

Den danske detailkoncern Jysk - med dynekøbmand Lars Larsen som ejer - kaster sig efter et langt tilløb ind i Rusland med Jysk-butikker.

Det meddeleer chefen for Jysk Nordic, Jan Bøgh, fredag i en meddelelse til de ansatte i personalemediet Go Jysk. Det fremgår, at Jysk agter at åbne de første, russiske Jysk-butikker i foråret 2020.

»Med flere end 100 mio. indbyggere i middelklassen har Rusland stort potentiale. Jysk vil kunne drage fordele af vores erfaringer med butikker i Ukraine samt bl.a. franchiseaftale i Hviderusland og andre stater som tidligere var del af Sovjet,« skriver Jan Bøgh i medarbejderbladet.

Han understreger samtidig, at Jysk agter at åbne butikker i en række russiske storbyer som ligger i god afstand til koncernens eget logistikcenter i Polen.

Jan Bøgh mener desuden, at trods en række udfordringer på det russiske marked - med bl.a. toldsatser og andet - har andre vestlige detailkæder her under Ikea succes i Rusland. Derfor har ledelsen truffet beslutningen om at gå ind på det marked.

Jysk-koncernen præsenterer senere på måneden regnskab for 2017/18, hvor der bl.a. præsenteres nye planer for butiksekspansion og andet. Jysk er i dag i 50 lande og har tæt ved 2.700 butikker.

Jysk Nordic, som udgør omkring halvdelen af koncernen og aktuelt er på 20 store salgsmarkeder, har de seneste år også etableret sig i Grækenland og Belgien. Irland kommer til i foråret 2019. Dermed er Europakortet fyldt, og Jysk spejder længere ud i verden for ekspansion.

Jan Bøgh er adm. direktør for Jysk Nordic, som udgør ca. halvdelen af detailkæden, der ejes af Lars Larsen. Arkivfoto.

For et par måneder siden sagde Jan Bøgh til Finans, at organisationen istedet har søgelyset rettet mod to andre markeder - nemlig Israel og Rusland:

»Over tid skal vi åbne begge markeder, men vi skal snarest dybere ned i prioriteringen af, hvilket land som kommer næst i rækken med egne butikker,« sagde Jan Bøgh.

Nu er det så afgjort med dagens meddelelse, at Rusland rykker op som førstevalg.

Væksten i den samlede Jysk-koncern drives af både nye butikker og øget salg i de eksisterende. Ejer, dynekøbmand Lars Larsen, har fastslået, at hans langsigtede mål er at fordoble antallet af butikker og nå over 5.000.

Jysk Nordic har det seneste regnskabsår udvidet med 82 nye butikker, og målet er at åbne mindst det samme antal i 2018/19.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.