Erhverv

Forbrugernes vagthund holder også øje med black friday-tilbud

Hos Forbrugerombudsmanden følger man med i slagtilbuddene til black friday, som igen ventes at sætte rekord.

Artiklens øverste billede
Vi er altid opmærksomme på prismarkedsføring, og det gælder selvfølgelig så også, når der kommer sådan nogle særlige dage, fortæller specialkonsulent fra Forbrugerombudsmanden. Foto: Henning Bagger

Der vil formentlig være mange indkøbslystne forbrugere, der sidder klar til tilbudsjagt ved skærmen, når udsalgsdøgnet black friday går løs. Eller som har tænkt sig at gå på jagt efter nedsatte varer i butikkerne.

Udsalgsfænomenet følges også hos forbrugernes vagthund Forbrugerombudsmanden.

- Vi er altid opmærksomme på prismarkedsføring, og det gælder selvfølgelig så også, når der kommer sådan nogle særlige dage, siger specialkonsulent Carsten Strøjer fra Forbrugerombudsmanden.

Han vil ikke gå i detaljer med årets indsats. Men i 2017 blev der holdt øje med priser på udvalgte varer både før og efter black friday. For forbrugerne skal kunne stole på, at et tilbud er et tilbud.

Tidligere år har forbrugervagthunden blandt andet fundet eksempler på dyner, puder, døre og vaskemaskiner, hvor black friday-tilbuddet ikke var helt så godt, som reklamerne lovede.

- Der har været problemer med black friday, hvor besparelsen ikke har været så stor, som markedsføringen gav indtryk af.

- Det gjorde, at vi sidste år holdt særligt øje med bestemte ting for at følge udviklingen. Det hang også sammen med, at reglerne for markedsføring sidste år blev skærpet, siger Carsten Strøjer.

- Vi tog efterfølgende nogle sager op. Men i forhold til hvad vi har set tidligere, så det ret fredeligt ud sidste år, siger specialkonsulenten.

Han mener, at det skyldes de skrappere retningslinjer for markedsføring af knaldtilbud. Her blev det indskærpet, at prissammenligninger skal afspejle den reelle normalpris.

At forbrugerne har taget traditionen til sig, er der ingen tvivl om.

I en ny undersøgelse fra Voxmeter, hvor 1045 danskere over 18 år er blevet spurgt, svarer omkring en tredjedel, at de har planlagt at købe noget til black friday. Knap en tredjedel af de adspurgte har ligefrem udskudt et planlagt køb til udsalgsdøgnet.

Men samtidig er forbrugerne skeptiske. Knap halvdelen svarer, at de ikke stoler på de tilbud, de kan finde til black friday. Måske af samme årsag svarer knap halvdelen af de adspurgte, at de tjekker priser før og under black friday.

I 2017 blev black friday ifølge dankortudbyderen Nets den hidtil største shoppedag i Danmark med en dankortomsætning på 2,117 mia. kr.

Hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv er forventningen, at årets sorte fredag vil overgå sidste år.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.