Erhverv
0

Pop up-butikker breder sig: Fire kammerater satser på julesweatre

Der er ikke meget lir over butiksfacaden hos Jule Sweaters. Forretningen er nemlig en af de sæsonbutikker, som har øjnet en mulighed i pop up-konceptet.

Bag virksomheden Jule Sweaters står fire kammerater, som alle er i 20'erne. Fra venstre: Oskar Cordes (26), Jesper Ahm Sørensen (26), Casper Alling-Dam (28) og Christoffer Sloth (26).
Foto: PR

Hos de fire kammerater bag forretningen Jule Sweaters varer julen ikke lige til påske. Hvert år skal hele virksomhedens omsætning hentes i november og december. Derfor har de fire kammerater åbnet en såkaldt pop up-butik, og ifølge en ekspert er de ikke de eneste, der har set fidusen i det koncept.

»Det er første gang, vi åbner en pop up-butik. Men det giver god mening for os at prøve, for med det koncept, vi har, er vi ikke klar til at binde os for et helt år,« siger Christoffer Sloth, der sammen med tre andre står bag butikken Jule Sweaters, som sælger julestriktrøjer.

Siden idéen til Jule Sweaters opstod i 2016, har de fire ejere udelukkende solgt sweatrene online og på julemarkeder. Sidste år blev det til 1,1 mio. kr. i omsætning og et overskud efter skat på 288.000 kr.

Men i år har de ligesom andre sæsonbutikker valgt at åbne en pop up-butik.

Hvad er en pop up-butik?
  • En butik, der åbner og lukker efter en kort periode.
  • Typisk finder man et tomt butikslokale, hvor udlejeren kan se en ide i at få en midlertidig husleje i kassen.

For et par måneder siden fandt de derfor et tomt butikslokale på et gadehjørne i Aarhus. Her fik de en god aftale med udlejeren, der godt kunne se ideen i at få en midlertidig husleje i kassen frem for ingen.

Fra midt oktober fik de nøglerne. I november og december sælger de sweatre, og fra den 1. januar 2019 står butikslokalet igen tomt.

»Vi slipper for en masse mails og spørgsmål om størrelser, fordi folk selv kan komme ind og prøve dem nu. Samtidig kommer der også mange ind fra gaden, som måske ikke ville have besøgt onlinebutikken,« siger Christoffer Sloth.

Jule Sweaters er ikke den eneste sæsonbutik, der har set sig lun på pop up-konceptet. Hos Det Gamle Apotek i Tønder, som sælger pyntenips og juleting, åbner man hvert år pop up-butikker i bl.a. Aalborg, Aarhus, Vejle og København, der udelukkende sælger julepynt.

»Flere og flere bruger pop up-butikker som en måde at teste nye ting, og nogle af dem er sæsonvirksomheder. De, der har held med det, er sæsonvirksomheder, der vil lancere det i et større perspektiv. Lige nu ser man butikker med julepynt og julesweatre, som popper op, og for dem giver det god mening, fordi de har én sæson hvert år,« siger Dorte Wimmer, der er ekspert i detailhandel hos Retail Institute Scandinavia.

En anden fordel for pop-up-butikkerne er ifølge Dorte Wimmer gadetrafikken, som gør, at man på relativt kort tid kan nå ud til mange.

Hos Jule Sweaters lægger Christoffer Sloth ikke skjul på, at stort set hele virksomhedens omsætning skal hentes på to måneder.

»Hvis jeg skal sige det lidt diplomatisk, har vi alle fuldtidsjob ved siden af. Det er ikke ligefrem dette, der gør, at jeg har råd til en villa på strandvejen,« siger Christoffer Sloth og griner.

Hvorvidt julesweatrene popper op i gadebilledet igen næste år, ved drengene ikke endnu.

BRANCHENYT
Læs også