Erhverv

Topchefen i amerikansk mediegigant stopper

Topchefen i mediekoncernen Condé Nast, Bob Sauerberg, stopper. Fremover skal koncernens divisioner samles under én topchef som en del af en større spareplan.

Artiklens øverste billede
Condé Nasts hovedkvarter i New York har til huse i One World Trade Center. Arkivfoto: AP Photo/Mark Lennihan.

Efter næsten tre år på posten som topchef i medieimperiet Condé Nast er Bob Sauerberg snart fortid.

Condé Nast, der står bag udgivelserne af en række af verdens førende magasiner som bl.a. Vogue, Vanity Fair og The New Yorker, er på udgik efter en ny topchef, der fremover skal stå i spidsen for koncernens to divisioner, Condé Nast og Condé Nast International.

Det skriver det amerikanske erhvervsmedie The Wall Street Journal.

Bob Sauerberg vil dog fortsætte på posten, indtil hans afløser er fundet.

Condé Nast har hidtil været kørt som to separate forretninger under samme koncern. Condé Nast har med base i New York fokuseret på det amerikanske marked, mens Condé Nast International fra London har udgivet magasiner som bl.a. Vogue Paris and British GQ.

Men fremover skal Condé Nast-familien ledes af den samme topchef og det samme cheflag i et forsøg på at strømline organisationen og gøre den mere rentabel, lyder det fra Advance Publications, der er moderselskabet bag Condé Nast og er ejet af den stenrige Newhouse-familie.

Nyheden om, at Bob Sauberg trækker sig, kommer kun få måneder efter, at han fremlagde en omfattende spareplan, der skal være med til at gøre Condé Nast til en mere rentabel forretning i løbet af 2020.

Planen omfatter bl.a. frasalget af flere endnu unavngivne udgivelser, ligesom der skal satses mere på video, konsulentydelser og business-to-business marketing. Samtidig skal mediehuset ifølge planen være mindre afhængig af indtægter fra reklamer og annoncer.

Ifølge en talsmand fra Newhouse-familien vil man fortsat holde fast i Bob Sauerbergs plan på trods af, at han snart forlader direktørposten.

Bob Sauerberg, eller Robert A. Sauerberg Jr. som er hans fulde navn, kom til Condé Nast i 2005. Han blev udnævnt til topchef i starten af 2016.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.