Erhverv

Topchefen i amerikansk mediegigant stopper

Topchefen i mediekoncernen Condé Nast, Bob Sauerberg, stopper. Fremover skal koncernens divisioner samles under én topchef som en del af en større spareplan.

Condé Nasts hovedkvarter i New York har til huse i One World Trade Center. Arkivfoto: AP Photo/Mark Lennihan. Foto: Mark Lennihan/AP

Efter næsten tre år på posten som topchef i medieimperiet Condé Nast er Bob Sauerberg snart fortid.

Condé Nast, der står bag udgivelserne af en række af verdens førende magasiner som bl.a. Vogue, Vanity Fair og The New Yorker, er på udgik efter en ny topchef, der fremover skal stå i spidsen for koncernens to divisioner, Condé Nast og Condé Nast International.

Det skriver det amerikanske erhvervsmedie The Wall Street Journal.

Bob Sauerberg vil dog fortsætte på posten, indtil hans afløser er fundet.

Condé Nast har hidtil været kørt som to separate forretninger under samme koncern. Condé Nast har med base i New York fokuseret på det amerikanske marked, mens Condé Nast International fra London har udgivet magasiner som bl.a. Vogue Paris and British GQ.

Men fremover skal Condé Nast-familien ledes af den samme topchef og det samme cheflag i et forsøg på at strømline organisationen og gøre den mere rentabel, lyder det fra Advance Publications, der er moderselskabet bag Condé Nast og er ejet af den stenrige Newhouse-familie.

Nyheden om, at Bob Sauberg trækker sig, kommer kun få måneder efter, at han fremlagde en omfattende spareplan, der skal være med til at gøre Condé Nast til en mere rentabel forretning i løbet af 2020.

Planen omfatter bl.a. frasalget af flere endnu unavngivne udgivelser, ligesom der skal satses mere på video, konsulentydelser og business-to-business marketing. Samtidig skal mediehuset ifølge planen være mindre afhængig af indtægter fra reklamer og annoncer.

Ifølge en talsmand fra Newhouse-familien vil man fortsat holde fast i Bob Sauerbergs plan på trods af, at han snart forlader direktørposten.

Bob Sauerberg, eller Robert A. Sauerberg Jr. som er hans fulde navn, kom til Condé Nast i 2005. Han blev udnævnt til topchef i starten af 2016.

BRANCHENYT
Læs også