Erhverv
0

Lukning af havne skaber ballade - nu lægger erhvervslivet pres på regeringen

Planer om at lukke endnu en dansk erhvervshavn får både store koncerner og erhvervsorganisationer til at reagere.

Grovarekoncernen DLG er en af de virksomheder som bliver ramt af en havnelukning i Kolding. Arkivfoto: Niels Hougaard.

Seks af landets erhvervsorganisationer lægger pres på regeringen for at få stoppet lukningen af flere danske erhvervshavne. Senest eksempel er Kolding, hvor byrådet har lanceret en plan om at udfase havneaktiviteterne til fordel for især boliger på arealerne.

Den beslutning har skabt store vrede hos flere virksomheder med placering der. Det gælder bl.a. den danske grovvaregigant DLG, der har foderfabrik i Kolding og har investeret et trecifret millionbeløb siden 2013 der.

Landbrugsselskabet får nu opbakning fra seks erhvervsorganisationer, som netop har leveret en fælles appel til tre ministre i regeringen. Blandt organisationerne er DI Transport, Landbrug & Fødevarer og Danske Speditører.

Opråbet
Brevet til de tre ministre om havnelukningen i Kolding er underskrevet af:
  • Branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
  • Direktør Flemming Nør-Pedersen, Landbrug & Fødevarer.
  • Adm. direktør Jenny Braat, Danske Maritime.
  • Direktør Jesper Sebbelin, Danmarks Skibsmæglerforening.
  • Adm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører.
  • Sekretariatschef Jakob Svane, Danske Havnevirksomheder.

De peger på, at planerne i Kolding følger efter andre danske kystbyer, der også har droslet ned for erhvervshavne - til fordel for byggeri af boliger og andet på de vandnære arealer.

»Det er stærkt uholdbart for dansk erhvervsliv og det danske samfund, hvis landets kommuner én for én undergraver vores fælles havne-infrastruktur,« lyder det i brevet.

Det er stilet til erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) samt transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Organisationerne skriver om den konkrete sag i Kolding, at virksomhederne på den havn har lavet store investeringer i produktionsanlæg og bygninger, som ikke bare kan flyttes til nærtliggende havne eller ind i landet:

»Arbejdspladser og produktion bliver afviklet og risikerer at forsvinde ud af Danmark, for det vil i mange tilfælde være lettere at flytte til udlandet. Især hvis der ingen garanti er for, at lokalpolitikere ikke presser virksomheden væk fra en ny, dansk havn.«

I Kolding har borgmester Jørn Pedersen (V) påpeget, at beslutningen indebærer, at erhvervshavnen der lukkes over en 25 års periode. Han erkender over for Landbrugsavisen, at det kan koste arbejdspladser - men borgmesteren siger samtidig til mediet:

»Hver eneste arbejdsplads tæller for mig. Hver eneste skattekrone tæller også for mig. Og det her er svært, men vi har set på, hvad der tjener vores by bedst om 25 år, også økonomisk. Og derfor kigger vi i retning af flere boliger og borgere. Vi kan se rundt omkring i landet at udviklingen går på, at industrien trækker væk fra byen.«

Ifølge DLG er foderfabrikken i Kolding koncernens største og mest moderne foderfabrik. Anlægget forsyner landmænd i den sydlige del af Jylland og Fyn med foder. Derfor ærgrer koncernchef Kristian Hundebøll, DLG, sig over beslutningen. Han udtaler:

»Vi har de seneste fem år investeret et trecifret millionbeløb i vores anlæg på Kolding Havn. Den slags gør en virksomhed ikke, hvis man ved at byrådet kort tid efter vil opsige vores lejeaftale på grunden.«

De seks erhversorganisationer opfordrer regeringen til at gå ind i sagen fra Kolding. Samtidig appelleres til ministrene om at overveje, hvordan fremtidens havnestruktur kan reguleres.

BRANCHENYT
Læs også