Erhverv

YouSee vil bekæmpe kundetab med salg af Netflix-abonnementer

Danmarks største tv-distributør YouSee er presset af streamingtjenester. Medicinen er tæt samarbejde.

Artiklens øverste billede
I et forsøg på at stoppe den sivning af kunder, som YouSee har oplevet de seneste år, går landets største udbyder af tv-signaler nu i samarbejde med Netflix. Foto: BORBERG THOMAS

I et forsøg på at stoppe den sivning af kunder, som YouSee har oplevet de seneste år, går landets største udbyder af tv-signaler nu i samarbejde med Netflix.

Den amerikanske streaminggigant betragtes ellers som en af hovedårsagerne til, at YouSee har oplevet en sand kundeflugt. Alene i år har 61.000 YouSee-kunder opsagt deres tv-abonnement.

Mange af de frafaldne kunder har formentlig valgt kun at have ganske få tv-kanaler, som de supplerer med en streamingtjeneste.

YouSee har i forvejen et samarbejde med Netflix. Det er nemlig muligt at se streamingtjenesten via den boks, som de fleste YouSee-kunder har. Det har dog krævet et særskilt abonnement på streamingtjenesten.

Nu udbygger YouSee og Netflix imidlertid samarbejdet. Det betyder, at man fremover kan vælge Netflix som en del af sin tv-pakke. Det forklarer YouSee-direktør Jacob Mortensen.

- Vi har et rigtig godt samarbejde med Netflix, og som Danmarks største tv- og streamingudbyder har vi længe ønsket at kunne tilbyde danskerne at få landets mest sete streamingtjeneste med i tv-pakken, siger Jacob Mortensen.

I forvejen har YouSee et lignende samarbejde med streamingtjenester som HBO Nordic, Viaplay, C-More og Dansk Filmskat. Dem kan man vælge i sin tv-pakke via et bland selv-koncept.

Pakkeløsningen indeholder i alt 11 streamingtjenester og mere end 50 tv-kanaler.

Den klart største streamingtjeneste Netflix har dog hidtil manglet hos YouSee.

Hos Sydbank vurderer senioranalytiker Morten Imsgard, at der er god mening i at sælge Netflix-abonnementer, da det kan holde på kunderne.

- Som klassisk tv-distributør er YouSee voldsomt udfordret, da medievanerne har ændret sig mærkbart hos forbrugerne.

- Samtidig er priserne på klassiske tv-pakker steget mange år i streg, og mange kunder føler ikke, at de får samme værdi for pengene.

- Det er et vigtigt træk at få Netflix om bord og giver YouSee et ekstra kort i at holde på kunderne fremadrettet, siger Morten Imsgard.

Netflix er siden introduktionen i Danmark i 2012 bare vokset og vokset.

Ifølge en måling, som analyseinstituttet Greens lavede for Børsen sidste år, anslås det, at tjenesten har mere end en tredjedel af de danske husstande som kunde. Og tallet er stigende.

YouSee har 1,26 millioner tv-kunder. Det tal har dog været støt faldende de senere år.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.