Erhverv
0

Pandora havde ingen organisk vækst i 2017

I første omgang havde smykkeproducenten Pandoras regnskabstal for 2017 peget mod høje vækstrater, men i regnskabet for tredje kvartal 2018 afslører en note, at koncernen faktisk oplevede, at den organiske vækst i 2017 stod musestille.

Foto: Gregers Tycho.

Noten viser, at den organiske vækst ikke flyttede sig overhovedet, når man ser på al salget inklusiv det hos franchisetagere. Og oplysningen, som er givet med tilbagevirkende kraft, kritiseres.

Det skriver Dagbladet Børsen.

- Man har undladt at afsløre det tal, der kunne have fortalt investorerne, at man mistede momentum, lyder det fra Lars Topholm, analytiker hos Carnegie.

Analytikeren peger på, at Pandora ikke oplyste det tal, koncernen plejede, men et nyt tal, der "ikke afspejlede forretningen", fordi det var en mindre del af forretningen med en større eksponering mod nye markeder, hvor væksten var relativt højere.

Fra at have oplyst om den fulde salgsudvikling ændrede Pandora i 2017 på rapporteringen til kun at inkludere de forretninger og e-butikker, som Pandora selv ejer. Og det betød, at man kunne fortælle om organisk vækst mellem 5 og 10 pct. i hver af de fire kvartaler af 2017.

Hos Pandora mener man dog, at ændringerne var et ønske fra aktiemarkedet.

"De (investorer og analytikere, red.) efterspurgte bedre indblik i salget fra Pandoras egne butikker, og der var generel opbakning til et skift i rapportering, skriver pressechef i Pandora, Johan Melchior, i en mail til Børsen.

BRANCHENYT
Læs også