Erhverv

Arla køber stor osteforretning i Mellemøsten

Arla skruer op for sin tilstedeværelse i Mellemøsten med et stort opkøb.

Artiklens øverste billede
Peder Tuborgh, topchef i Arla, har været på opkøb i Mellemøsten. Foto: Joachim Ladefoged.

Mejerigiganten Arla har indgået en aftale med den internationale fødevarekoncern Mondeléz om at opkøbe selskabets smelteostforretning i Mellemøsten og Nordafrika.

Det oplyser Arla i en pressemeddelelse.

Opkøbet giver Arla det fulde ejerskab over et topmoderne osteproduktionsanlæg i Bahrain, som gør det muligt at udvide selskabets produktion af varemærkeoste yderligere i regionen. Ostefabrikken har en kapacitet på 66.000 tons.

»Dette opkøb åbner helt nye muligheder for os i Mellemøsten og Nordafrika. Vi har en veletableret og voksende forretning i Mellemøsten og et godt kendskab til vores forbrugere og kunder i denne del af verden. Denne handel passer derfor særdeles godt ind i vores strategi, fordi vi både kan udvide vores tilstedeværelse i kategorien indenfor varemærkede oste og sikre den lokale produktionskapacitet, vi skal bruge til vores fortsatte vækst,« siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.

Indtil nu har de fleste af Arlas produkter, der sælges i Mellemøsten og Nordafrika, været fremstillet i Europa – dog er der også lokal produktion i Riyadh i Saudi-Arabien. Opkøbet af Mondeléz' smelteostforretning, der i dag er samlet under brandnavnet Kraft, giver derfor god mening, lyder det fra Tim Ørting Jørgensen, Executive Vice President for Arlas internationale forretning.

»Ved at udvide vores varemærkede produktserie og lokale produktion på én gang kan vi hurtigere og bedre skabe nye forretningsmuligheder for vores kunder. Med tiden vil anlægget i Bahrain desuden give os mulighed for at basere produktionen på højkvalitetsmælkepulver fra vores andelshavere i Europa,« siger han.

Hvor meget Arla har betalt for smelteostforretningen oplyses ikke, men der er tale om selskabets største kommercielle opkøb uden for Europa nogensinde. Handlen forventes at træde i kraft ved udgangen af maj 2019.

Siden 2010 har Arla via organisk vækst mere end fordoblet sit salg i hele Mellemøsten og Nordafrika, som er selskabets største marked uden for Europa. Arla forventer, at salget inden for detailhandel og foodservice i Mellemøsten og Nordafrika i år når op på 560 mio. euro.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.