Uber bringer ud for Starbucks
Samkørselstjenesten Uber, der også bringer mad og drikkevarer ud gennem Uber Eats, har indgået en aftale med Starbucks om at bringe kaffe, cappuccino og espresso ud fra 2000 af Starbucks kaffeforretninger i USA.
Starbucks kopierer dermed det set-up, man har haft i tre måneder i 30 byer i Kina, hvor Alibaba står for udbringning af drikkevarer fra 2000 Starbucks-cafeer. Her har man også konstateret, at kunderne ikke behøver frygte at få en kold kaffe, da den ankommer "næsten lige så varm", som når den forlader butikken.
Det skriver Financial Times.
- Vi har lært utroligt meget om udbringning, og vi anvender nu den lærdom i USA, siger Kevin Johnsom, topchef i Starbucks, til avisen i forbindelse med en investordag torsdag.
Starbucks har tidligere forsøgt sig med udbringning i USA - for tre år siden. Dengang var det ikke en succes, da prisen for udbringning blev for høj.
De 2000 kaffeforretninger, som vil blive omfattet, udgør næsten 25 pct. af 8500 cafeer, som Starbucks selv driver i USA, og håbet er, at tiltaget vil øge væksten i USA.
For Uber er samarbejdet en fjer i hatten inden en ventet børsnotering til næste år, og koncernen har da også udviklet selvstændig software til integrationen med Starbucks' systemer.
Uber Eats oplevede i tredje kvartal, at bruttoværdien af bestillinger steg med 150 pct. på årsbasis til 2,1 mia. dollar.
ritzau/FINANS
/ritzau/