Erhverv
0

Året der gik: Sådan ser dagligvarekædernes image ud

En brandingekspert giver her sin vurdering af, hvordan danskerne opfatter de forskellige dagligvarekæder ved udgangen af 2018.

Dagligvarekæderne fyger med tiltag, kampagner og prismatch i et forsøg på at blive opfattet som værende netop den kæde, hvor kunderne gør klogest i at lægge deres kroner.

Husker du cigaretterne, der blev fjernet fra kassedisken? Priskrigen om at være billigst? Eller Aldi Danmark, der fik skudt 400 mio. kr. i en modernisering af dens butikker?

I et forsøg på at tiltrække kunderne har året budt på mange tiltag fra dagligvarekædernes side.

Finans har bedt Tobias Smidth-Fibiger, der er brandingekspert og adm. direktør for reklamebureauet McCann CPH, om at komme med sin vurdering på, hvordan dagligvarekædernes image ser ud ved udgangen af 2018.

Årets største aktivist

Lidl har været handlekraftig og virkelig overrasket. Kæden har ikke været på markedet i mange år, men har virkelig formået at markere sig ved at køre hårdt på med markedsføring. Både med kampagnen #LidlOverrasker og med det lille danske flag, som den har indsat i det tyske Lidl-logo.

Årets mest passive

Det må være Kvickly. Man hører aldrig om Kvickly. Den har ingen klar position, og som kunde har man ikke noget billede af, hvad man kan forvente af kæden. I en analyse foretaget af Brancheindex fastholder kæden sin femteplads på listen over de dagligvarebutikker med størst kundetilfredshed.

Årets pragteksemplar

Rema 1000 gør alt det rigtige. Kæden har på relativt få år skabt det tredjestærkeste brand i Danmark – kun overgået af Lego og Mobilepay. Det skrev Finans en artikel om, da YouGov fremlagde undersøgelsen, som du kan læse her.

Kæden har været vanvittig god til at skabe en position med meget lidt markedsføring, men med en stærk intern kultur, hvor man har nogle dygtige selvstændige købmænd til at drive de lokale butikker. Man forbinder Rema 1000 med den ultimative kombination af lave priser og høj kvalitet.

Årets mest selvsikre

Irma står stadig meget stærkt på dens position. Man kan sætte mange værdier på Irma, og man ved, at den er dyrere end de andre, men at kvaliteten er tårnhøj og servicen i orden.

Årets bundskraber

Aldi har været i Danmark siden 1970’erne, men kæden har ikke formået at komme i øjenhøjde med danskerne. Den danske afdeling har i løbet af året fået 400 mio. kr. til modernisering af butikkerne, men i virkeligheden ser jeg Aldi som værende i minus. Aldi skal bruge en masse penge og krudt på overhovedet at komme op på at være neutral.

Årets nu-skal-der-rykkes

Netto har i mange år været det originale discountbrand i Danmark, men nu har kæden fået kamp til stregen af Lidl og Rema 1000. Danskerne er blevet mere kræsne, og det går ikke længere med papkasser på gulvet. I gamle dage var det okay og charmerende, fordi man vidste, at varerne var billige. Men i dag forventer forbrugerne både lave priser og inspirerende butikker.

Årets mest vindblæste

Fakta har haft heftig modvind, og kæden har nogle imageproblemer. Den har måttet lukke en række butikker og ligger sidst i ovenstående meningsmåling fra YouGov.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også