Erhverv

Briterne har placeret en 400 mio. kr. stor ordre hos dansk rederi

Danske DFDS er ét af tre rederier, som skal levere ekstra færgekapacitet til Storbritannien i tilfælde af et brexit uden aftale.

Artiklens øverste billede
Danske DFDS har modtaget en ordre på 47,3 mio. pund af det britiske transportministerium. Arkivfoto

Tre europæiske rederier er blevet udpeget til at stille ekstra færger til rådighed i de britiske havne, hvis Storbritannien ender med at træde ud af EU uden en aftale.

Ét af de rederier er danske DFDS, der har modtaget en ordre på 47,3 mio. pund - svarende til godt 391 mio. kr.

Det skriver BBC, der henviser til en pressemeddelelse fra det britiske transportministerium, Department for Transport (DfT).

Rederiet har samtidig bekræftet ordren over for TV 2.

»Jeg kan bekræfte, at vi har fået den ordre. Vi skal skaffe den kapacitet, og det kan vi godt. Vi har mange færger og et kæmpestort netværk,« siger Gert Jakobsen, vicepræsident i kommunikationsafdelingen hos DFDS, til mediet.

Samlet har det britiske transportministerium placeret ordrer for 107,7 mio. pund - svarende til godt 890 mio kr. Foruden DFDS har briterne indgået aftaler med det franske selskab Brittany Ferries (46,6 mio. pund) og britiske Seaborne Freight (13,8 mio. pund).

Ifølge ministeriet er der tale om en lille, men vigtig del af forberedelserne til et brexit uden aftale. Et sådan scenarie vil resulteret i nye told- og handelsforhold mellem Storbritannien og resten af Europa, hvilket bl.a. vil lægge pres på handelsvejen til søs.

Derfor ønsker man med de tre kontrakter at sprede eksport og import over flere havne for at undgå, at der dannes »alvorlig overbelastning« i handelsbyen Dover med forsinkelser til følge.

Af aftaledokumenter fremgår det ifølge BBC, at en »uforudset« situation med »ekstremt tidspres« har fået ministeriet til at droppe at sende kontrakterne i offentligt udbud. Mediet erfarer dog, at der har foregået en privat forhandlingsproces blandt flere rederier.

Når parterne til enighed om en brexit-aftale, vil de tre selskaber ifølge BBC beholde en del af pengene fra kontrakterne. Regeringen vil dog forsøge at sælge den ekstra kapacitet tilbage til markedet, skriver mediet.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.