B&O-forhandlere: Det går »overraskende dejligt«
Selvom der har været problemer med logistikken, og omsætningen hos Bang & Olufsen er faldet, er der optimisme hos to danske forhandlere.
Omsætningen faldt med ni procent på et år hos Bang & Olufsen, som slås med en transformation af salgskanalerne. Men hos to klassiske, danske Bang & Olufsen-butikker går det stadig fint.
»Vi har haft et superfint år. Der har været en god trafik i butikken,« siger Kenneth Koed Lauritzen, indehaver af den store Bang & Olufsen-butik i Herning.
Og samme glade stemning er der i Esbjerg, hvor Per Thougaard er direktør for byens B&O-butik.
»Det går overraskende dejligt med salget. Humøret ude i butikken er høj. Vi har lige afsluttet regnskabet for sidste år, og det ser meget, meget flot ud. Jeg synes også, at vores pipeline for fremtiden ser god ud,« siger han.
Bang & Olufsen gik den 19. december ud med en nedjustering, hvor den forventede vækst i omsætning for hele det forskudte regnskabsår 2018/19 blev rykket fra ti pct. til nul. Det fik aktiekursen til at falde med 34 pct. på én dag.
Men dagens regnskab for selskabets andet kvartal viser, at det især er de såkaldte multibrand-butikker, der er ramt, altså B&O-salg inde i andre butikker. Monobrand – butikker kun med B&O-salg – faldt samlet i omsætning med én procent på et år, mens multibrand-kanalen faldt hele 28 pct.
Der har da også været udfordringer med logistikken, fortæller Kenneth Koed Lauritzen.
Vi blev ramt af, at lageret flyttede til Holland. Det var et stort problem for os op til jul, og det har gjort ondt.
»Vi blev ramt af, at lageret flyttede til Holland. Det var et stort problem for os op til jul, og det har gjort ondt. Men jeg tror, vi er over hurdlen nu. Nu kigger vi fremad og håber, at trenden fortsætter,« siger han.
At sælge Bang & Olufsen har gennem de seneste år været ramt af op- og nedture, uddyber han, så det er ikke nyt med lidt modvind.
»Jeg ser også nogle udfordringer i det nye år, men vi har haft udfordringer i de sidste otte år. Alt andet lige synes jeg, at vi står stærkere, end vi har gjort før. Jeg tror, at fra sommeren 2019 og frem, så bliver det et rigtig spændende år for Bang & Olufsen,« siger Kenneth Koed Lauritzen.