Erhverv

Trafikstyrelsen forbyder al kørsel med trailere på godstog efter dødsulykke

Den slags vogne, som var implicerede i togulykken på Storebæltsbroen, dumper i sikkerhedstest. Det bliver nu helt forbudt at køre med lastbiltrailere læsset på såkaldte godstog på det danske jernbanenet.

Umiddelbart efter ulykken arbejdede reddere, politifolk, Banedanmark og havarikommissionen på stedet. Foto: Martin Lehmann

Trafikstyrelsen forbyder med øjeblikkelig virkning al kørsel med den type af godsvogne, som den 2. januar var involveret i dødsulykken på Storebæltsbroen, som kostede otte mennesker livet. Det oplyser styrelsen på sin hjemmeside.

Det drastiske skridt følger, efter at en test af vogntypen, som er lavet til at transportere lastbiltrailere - såkaldte sættevogne - mandag viste alvorlige sikkerhedsproblemer.

Der skulle kun få kontroltjek til, før der kunne konstateres fejl. Det oplyser Bo Haaning, souschef i havarikommissionen til Jyllands-Posten.

Bl.a. havarikommissionen og Trafikstyrelsen deltog i mandagens test, som blev udført af og hos DB Cargo, der ejer det godstog, som var impliceret i ulykken. Her testede man den slags pind - en ”kongetap” - som skal fastgøre lastbiltrailere til godsvognen.

Det blev gjort ved at montere en trailer korrekt på en dertil egnet godsvogn, tjekke vognen for så at forsøge at løfte den af.

»Vi lavede to test. En hvor låsen virkede, som den skulle, og en hvor den ikke virkede. Så de indikationer, vi havde i lørdags, blev bekræftet, og det er Trafikstyrelsen naturligvis vidende om,« siger Bo Haaning.

Han henviser til, at Trafikstyrelsen lørdag - på baggrund af en orientering fra havarikommissionen om, at vognene kan udgøre et sikkerhedsmæssigt problem - udsendte en advarsel, hvor man bad togoperatører i Danmark være ekstra opmærksomme på såkaldte ”lommevogne” af typen ”sdggmrs”.

I den test, hvor låsen fejlede, kunne traileren ganske enkelt løftes af godsvognen igen, selvom traileren var monteret efter forskrifterne, og låsesyetemet umiddelbart lod til at fungere efter hensigten.

Trafikstyrelsen skriver således i sin afgørelse:

»Styrelsen har på baggrund af ovenstående test sammenholdt med ulykken den 2. januar 2019 på Storebælt vurderet, at det vil være uforsvarligt at fortsætte med transport af sættevogne læsset på ”lommevogne”, da styrelsen vurderer, at dette vil medføre risiko for jernbanesikkerheden.«

En del af udfordringen er ifølge TV2, at man ikke ved kontrol med det blotte øje kan konstatere, om en sættevogn er låst fast eller ej. Forbuddet gælder alle typer af ”lommevogne” - i første omgang tirsdag og 14 dage frem.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik blev der i 2017 transporteret 45.431 sættevogne på det danske jernbanenet.

Den svenske togoperatør Hector Rail havde i 2014 en ulykke med et godstog i Hamborg. Her havde en trailer på netop en ”lommevogn” forskubbet sig, hvilket resulterede i, at den ramte en bropille. Ingen mennesker kom til skade, men ulykken blev alligevel betegnet som meget alvorlig.

Bo Haaning understreger, at man endnu ikke kan konkludere, om risikoen ved vognene var helt eller delvist medvirkende til dødsulykken på Storebæltsbroen.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også