Erhverv

Manchester United åbner tre oplevelsescentre i kinesiske storbyer

Manchester United åbner næste år tre nye fan-oplevelsescentre, der skal lokke kineserne til at holde med den engelske storklub.

Manchester Uniteds midlertidige træner, Ole Gunnar Solskjær, klapper til fansene efter klubbens sejr over Cardiff kort før jul. Foto: Jon Super/AP Photo.

Hvis kineserne ikke kan komme til Manchester United, må Manchester United komme til kineserne.

Sådan må ræsonnementet havde lydt på ledelsesgangen i den engelske storklub. I hvert fald er Manchester United nu på vej med tre »oplevelsescentre« i Kina, der efter planen skal åbne i 2020.

Det skriver erhvervsmediet Financial Times.

Oplevelsescentrene bliver placeret i Beijing, Shanghai og Shenyang.

Når centrene efter planen står klar næste år, vil de kinesiske fans kunne »opleve spændingen ved en kampdag på Old Trafford, samt lære om Manchester Uniteds historie og arv,« lyder det i en udtalelse fra klubben, der selv vurderer, at den har omkring 107 mio. fans i Kina.

Alene på det sociale medie Weibo, der er den kinesiske pendant til Twitter, har Manchester United over 9 mio. følgere.

I oplevelsescentrene vil de kinesiske fans også kunne spise i særlige Manchester United-restauranter og købe den seneste Manchester United-trøje i fanshops.

Kina er inden for de seneste år blevet et marked, som både de engelske og øvrige europæiske topklubber har stigende fokus på - og faktisk er Manchester United ikke den første klub, der åbner oplevelsescentre i landet.

Både London-klubben Arsenal FC og den franske topklub Paris Saint-Germain F.C. åbnede sidste år lignende etablissementer. Arsenal åbnede en særlig Arsenal-sportsbar i Shanghai, mens PSG har åbnet et fancenter i samme by.

»Manchester United er faktisk kommet lidt sent med på bølgen. De følger nu efter andre europæiske klubber,« siger Simon Chadwick, professor i sportsøkonomi ved Salford University, til Financial Times.

Interessen for engelsk fodbold forventes at eksplodere yderligere de kommende år, når den kinesiske tv-kanal PPTV fra næste sæson vil begynde at sende kampe fra Premier League til det kinesiske publikum.

Tv-aftalen, der blev indgået i 2016 mellem Premier League og PPTV, har en værdi af 700 mio. dollars, svarende til 4,5 mia. danske kroner. Aftalen løber fra 2019/2020-sæsonen og tre år frem.

Manchester United er i øjeblikket placeret på en 6.plads i Premier League. Klubben fyrede kort før jul træner José Mourinho efter en sløj efterårssæson. Han er blevet erstattet af den tidligere Manchester United-spiller Ole Gunnar Solskjær.

Læs også