Erhverv

Verdens største luftfartøj går på pension

Det nåede kun at flyve seks gange - og ikke med ubetinget succes. Nu skal det i produktion og fragte passagerer.

Artiklens øverste billede
Airlander 10 er en hybrid mellem et luftskib, en helikopter og et fly. Foto: Chris Radburn

Det er næsten 100 meter langt, har kostet over 200 mio. kr. at bygge og har fået tilnavnet "The Flying Bum" (Den Flyvende Bagdel).

Men efter kun seks ture i luften har selskabet bag verdens største luftskib, Airlander 10, valgt at lade det pensionere. Det skriver flere britiske medier.

I stedet vil Hybrid Air Vehicles (HAV), der står bag Airlander 10, bruge kræfter på at forbedre sin prototype og skabe sin første flåde af Airlander 10-luftskibe.

HAV har endda fået tilladelse af de britiske luftfartsmyndigheder til at igangsætte en produktion, skriver BBC.

Den nuværende Airlander 10-prototype har ifølge adm. direktør Stephen McGlennan skaffet de nødvendige data til fremtidig udvikling. Derfor er der ingen grund til igen at sende det i luften, siger han.

Dermed slutter en indtil videre kort og problemfyldt rejse for det enorme Airlander 10-luftskib. Skibets første tur blev aflyst i sidste øjeblik. På sin anden tur blev flyet beskadiget under landingen.

Og på sin sidste tur styrtede det ned på en mark og sendte en kvinde på hospitalet.

Nu vil selskabet bag Airlander 10 inden for få år sende en hel flåde af Airlander 10'er i luften. Planen er, at de enorme luftskibe skal transportere passagerer.

Airlander 10 blev oprindeligt udviklet som et overvågningsfartøj til den amerikanske regering. Men luftskibet var dyrt, amerikanerne skulle spare, og så tog private over.

Udviklerne bag kalder det for en hybrid mellem et luftskib, en helikopter og et fly. Og med sine 92 meter er Airlander 10 cirka 15 meter længere end verdens længste passagerfly.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.