Pandora har problemer med kundernes smag
Smykkeproducenten Pandoras store udfordring er, at det trods forsøg på at lancere nye produkter med bedre håndværk, ikke har ramt forbrugernes smag inden for segmentet "charms".
- Vækstmulighederne i det segment er begrænsede, mener vi, med et pres der er mere strukturelt, end det er cyklisk. Mærkets bestræbelser efter at indføre nye produkter og have fokus på finere detaljer gennem design og håndværk har ikke betalt sig, lyder det fra Citi Research i en analysekommentar, ifølge Børsen.
Og den vurdering deles af analytiker Søren Løntoft i Sydbank
- Det relaterer sig især til deres charm-forretning, mangel på nyheder i produktsortimentet og mangel på at ramme forbrugernes smag, forklarer han til avisen.
Salget af charms, som er vedhæng til armbånd, udgjorde i de første ni måneder af 2018 lidt mere end halvdelen af Pandoras omsætning, og i perioden faldt det salg på årsbasis med 8 pct.
/ritzau/FINANS