Erhverv

Efter 300.000 downloads tror appudvikler på overskud for kræft-app

Danske Miiskin vil hjælpe brugere af selskabets app til at stille kræftdiagnoser i tide. Målet er at blive den førende globale spiller på markedet, men det vil kræve yderlige kapital, som selskabet da skal på jagt efter.

Artiklens øverste billede
Ideen bag Miinskins app er, at hjælpe brugeren med at monitorere hud og modermærker over tid for at kunne opdage forandringer i huden. Foto: PR

Nok er det vinter, og sæsonen for solskoldninger ligger mange måneder fremme, men ikke desto mindre er der grund til at holde et vågent øje med nye brune pletter på kroppen eller forandringer i allerede eksisterende modermærker.

For når modermærker forandrer form, størrelse og farve, kan det være et tidligt tegn på modermærkekræft, og jo tidligere forandringer opdages, jo større er chancen for at hindre kræftudvikling.

Men det kan være svært at huske præcist, hvordan modermærkerne så ud ved sidste tjek, og om der kommet flere til siden sidst.

Derfor har det danske selskab Miiskin udviklet en app, der kan hjælpe brugeren med at monitorere hud og modermærker over tid for at dokumentere og opdage forandringer i huden.

Ambitionen er at blive en førende global spiller på markedet med en omsætning, ”der hører sig til”, og på den rejse bliver der brug for mere kapital.

”Markederne modnes, og anvendelsen af brugernes egne data bliver flere og flere, samtidigt med at det ser ud som om, at teknologiske tjenester kan være med til at effektivisere eksisterende processer i sundhedssektoren,” forklarer Jon Friis.

”Vi har selvfølgelig store ambitioner, og hvis markederne modnes og væksten følger med, bliver der også et kapitalbehov til vækst og udvikling. Det centrale bliver her at finde det rette investor match, altså en investor som deler vores vision, mission og tidshorisont,” tilføjer han.

I dag får omtrent 40 danskere dagligt diagnosticeret kræft i huden, der ifølge Kræftens Bekæmpelse er den hyppigste kræftform. Antallet af nye tilfælde er mere end fordoblet i løbet af de sidste 30 år, og Kræftens Bekæmpelse anslår, at modermærkekræft koster det offentlige sundhedsvæsen omtrent kvart mia. om året.

Det er gratis at hente app’en og at bruge fremium-versionen, mens en betalingsudgave, som selskabet lancerede i begyndelsen af sidste år, koster ca. 200 kr. om året i Danmark.

”Premium-versionen giver adgang til flere funktioner i app’en, og en andel af alle downloads konverterer til betalende kunder,” forklarer Jon Friis, der ikke ønsker at oplyse, hvor mange det drejer sig om, og dermed hvor meget Miiskin omsætter for.

”Det holder jeg helst for mig selv og internt i selskabet,” siger Jon Friis, der for regnskabsårene 2016 og 2017 leverede et minus på henholdsvis 748.000 kr. og 1,7 mio. kr.

Pt. har Miiskin udelukkende fokus på de engelsktalende markeder; Storbritannien, USA, Australien, Canada og Sydafrika, og sådan vil det nok være det næste års tid.

”Men vi er på vej til at ’vende skuden’. Hvornår det sker, er en dialog, som jeg har med investorerne, samtidigt med at vi diskuterer, hvad der skal til for at modne markedet på den korte bane,” siger Jon Friis.

Blandt andre Innovationsfonden har via sit Innobooster-program investeret 2,7 mio. kroner i Miiskin, og selskabet er yderligere blevet støttet af en række business angels i Danmark, Storbritannien og USA.

Det har gødet grundlaget for en række partnerskaber med blandt andre det danske privathospital Aleris Hamlet og med førende kræftorganisationer i de engelsktalende markeder, herunder British Skin Foundation, CANSA fra Sydafrika og Canadian Skin Cancer Foundation.

Vi har selvfølgelig store ambitioner og hvis markederne modnes og væksten følger med, bliver der også et kapitalbehov til vækst og udvikling.

JON FRIIS, ADM. DIREKTØR I MIISKIN

”Modning, udvikling og troværdighed i markederne er centralt for os lige nu. Vores samarbejdspartnere hjælper os med troværdighed i lokalmarkedet, og vi donerer stolt noget af vores indtjening til disse organisationer,” forklarer Jon Friis om partnerskabsaftalerne, der ikke fører til direkte indtægter, men som promoverer app’en til patienter og øvrige interessenter.

Desuden arbejder Miiskin sammen med en række private dermatolog-klinikker og privathospitaler om at udvikle produkter og tjenester. Tanken er at udnytte synergien mellem de forebyggende teknologiske services i kombination de mere traditionelle kliniske ydelser.

”Jeg tror, at fremtiden hører til dem, som kan få forbruger-centrerede tjenester til forebyggelse til at gå hånd i hånd med de kliniske tilbud, der findes på markedet, og jeg tror, at data kommer til at spille en central rolle her,” forudser Jon Friis.

Miiskin står ikke alene på markedet - en række konkurrenter byder sig til, men flere er ikke lige rene i kanten, lyder det.

”Vi har en række konkurrenter i vores domæne, men FDA, de amerikanske lægemyndigheder, har allerede lukket nogle stykker af dem, fordi de ikke kunne leve op til deres markedsføring,” fortæller Jon Friis.

For ham er strategien klar: Miiskin ønsker at være den app, som læger er trygge ved at anbefale til personer, der ikke skal i behandling lige nu, men som er i høj risiko for at udvikle hudkræft i deres liv.

Senest har selskabet tilføjet en funktion til automatisk at kortlægge modermærkerne på en brugers ryg, hvorfor nye pletter nemmere kan opdages.

”Vi anvender AI (kunstig intelligens, red.) til at skabe et ’skin map’, der giver brugeren et kort over eksisterende pletter på ryggen for på den måde at blive mere bekendt med sin egen hud. Det er kun ved at kende sin egen hud, at man har en chance for at opdage en eventuel ny plet, som dukker op på huden,” fortæller Jon Friis.

Omkring 70 pct. af alle tilfælde af modermærkekræft udvikler sig som nye ’pletter’ og ikke som en forandring i en eksisterende brun ’plet’.

Skin map-løsningen er for nuværende kun tilgængelig for ryggen, men vil snart blive lanceret i løsninger til også kroppens øvrige større områder.

”Kunstig intelligens kommer helt sikkert også til at være en parameter, når vi opbygger markedet samt forsvarer vores position,” siger Jon Friis.

Kort før jul løb Miiskin med sejren i Europas største venturekonkurrence, European Venture Contest, hvor flere 2400 deltagende selskaber dystede om at levere de bedste og mest innovative løsninger indenfor blandt andre kategorierne digital techog health tech.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.