Erhverv

Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group

Bilka har vildledt kunderne med tilbud, der ikke er så gode, som de ser ud. Derfor har Forbrugerombudsmanden politianmeldt Salling Group, der står bag varehuskæden.

Artiklens øverste billede
Det er ikke første gang, at Forbrugerombudsmanden er ude med riven efter Bilka. Foto: Stine Rasmussen

Salling Group er blevet politianmeldt for vildledende tilbud i varehuskæden Bilka.

Det er Forbrugerombudsmanden, der står bag anmeldelsen, efter at Bilka har markedsført tilbud på en måde, der kunne give forbrugerne indtryk af, at tilbuddet var mere fordelagtigt, end det var.

Det er blandt andet legetøj og en cykel, der har været markedsført sådan, at forbrugerne skulle tro, at priserne var særlig fordelagtige. Men det var de altså ikke.

Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som har anmeldt Salling Group for at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning.

Der er tale om et specifikt tilbud, som Bilka markedsførte i slutningen af 2017 og starten af 2018 på legetøj. Hele syv gange markedsførte Bilka et weekend-tilbud med en rabat på 25 pct. på alt legetøj, mens tilbuddet i januar 2018 lød på 35-50 pct. rabat på udvalgt legetøj.

Forbrugerombudsmanden har efterfølgende vurderet, at legetøjet var på tilbud så ofte, at legetøjet på et tidspunkt i perioden ikke længere kunne siges at have en normalpris, der kunne begrunde et besparelsesudsagn. Det var derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at fire tilbud med 25 pct. rabat, og tilbuddene med 35-50 pct. rabat var vildledende.

I forbindelse med black friday den 24. november 2017 var den gal igen. Her markedsførte Bilka en cykel til en tilbudspris på 4.999,50 kr. med en besparelse på 50 pct. i forhold til en normalpris på 9.999 kr. Sidst cyklen havde været til salg til den oplyste normalpris på 9.999 kr. var dog fire måneder inden.

»For at man kan sammenligne en tilbudspris med en normalpris kræver det, at der er en troværdig normalpris at sammenligne med. Ellers kan man som forbruger blive vildledt til at tro, at tilbuddet er bedre, end det egentlig er,« siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Når en erhvervsdrivende ønsker at markedsføre tilbud med en besparelse i forhold til en normalpris, så er udgangspunktet, at den pris, der sammenlignes med, skal have været stabil i en periode på seks uger op til tilbuddet.

»Bilka havde løbende markedsført legetøjet med nedslag i prisen, og den markedsførte cykel havde ikke kostet den oplyste normalpris de sidste fire måneder op til tilbuddet. Det var vildledende, og derfor har jeg anmeldt Salling Group til politiet,« lyder det.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.