Erhverv

Populært computerspil knuser alle rivalerne på brandvarmt spilmarked

Fortnite er har taget spilmarkedet med storm, og det mærker alle konkurrenterne. Alene i andet halvår af 2018 voksede Fortnite med over 60 pct.

Artiklens øverste billede
Computerspillet Fortnite er i øjeblikket et kæmpe hit blandt de unge. Her handler det om at overleve i et postapokalyptisk samfund fyldt med zombier. Foto: Frank May/AP

Spilmarkedet er i høj vækst, og det har fået konkurrencen mellem de store spilfirmaer til at blusse op.

Det har gigantene Electronic Arts (EA Games), der bl.a. står bag Fifa, og Take-Two Interactive, der har skabt Grand Theft Auto, fået at mærke.

Onsdag faldt EA-aktien med 13 pct., mens Take-Two Interactive dykkede med 11 pct. efter skuffende prognoser i deres regnskaber.

Årsagen hedder Fortnite. Et online adventurespil, som lige nu smadrer alle konkurrenter på markedet, skriver CNN Business.

Fortnite, der er produceret af Epic Games, er på rekordtid blevet verdens mest populære spil og rundede i slutningen af november 200 mio. registrerede spillere. Det er en stigning på 60 pct. siden juni, hvor Epic Games registrerede 125 mio. spillere.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Væksten betyder, at Fortnite spiser meget den vækst, der er på spilmarkedet. Selskabet bag, Epic Games, har bl.a. den kinesiske kapitalfond Tencent samt Disney i ryggen. Succesen for Fortnite betyder, at selskabet nu er over 15 mia. dollars værd ifølge CB Insights.

Hos konkurrenten EA Games har man i 4. kvartal kunnet se, hvordan Fortnite æder direkte af EA’s markedsandele, lød det fra EA’s finansdirektør Blake Jørgensen på et conference call tidligere på ugen.

Men det er ikke kun andre spilproducenter, som lider under Fortnites fremstød. Eftersom forbrugerne kun har en vis mængde fritid til underholdning, mærker streaminggiganterne også konkurrencen fra Fortnite.

Da Netflix kom med årsregnskab i sidste måned, skrev selskabet i et brev til aktionærerne, at det var mere bekymret over videospil end rivaliserende tjenester som HBO, Amazon, YouTube og Disney.

»Lige nu konkurrerer vi og taber mere til Fortnite, end vi konkurrerer mod HBO,« skrev Netflix i aktionærbrevet.

Væksten i salget af spil var sidste år 18 pct. ifølge den tyske bank Berenberg, der forventer en etcifret vækstrate i 2019.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.