Midt i dyr opkøbsjagt: Ny Lundbeck-boss løber kæmpe risiko med storstilet vækstplan
Lundbecks nye topchef vil investere massivt for at sikre fremtiden, men det er højst usikkert, om selskabet kan skabe værdi.
Mens den nye Lundbeck-topchef Deborah Dunsire gør klar til at kaste milliarder efter opkøb, stiller flere analytikere spørgsmål ved, om strategien vil lykkes. Usikkerhederne tårner sig nemlig op og kun én ting står lysende klart: Det bliver dyrt.
»Lundbecks nye CEO vil skabe et Lundbeck med bæredygtig vækst. I de sidste tyve år har det vist sig at være en udfordring,« skriver Danske Bank i en ny analyse.
»Spørgsmålet er nu, om vi kan stole på, at selskabet kan skabe værdi gennem sin M&A-strategi (opkøb, red.). Det er vanskeligt at sige,« lyder det fra Danske Bank, hvis analytikere omtaler opkøbsemner tæt på markedet som »MEGET dyre.«
Lundbeck leverede i sidste uge et rekordregnskab, men det bedste sælgende lægemiddel er allerede gået af patent, og flere følger de kommende år.
Mens forhenværende topchef Kåre Schultz skar organisationen til og aggressivt hævede prisen på selskabets lægemidler, festede investorerne.
I dag er situationen en anden, for selskabets nuværende fremtidshåb er enten ikke eksisterende eller ifølge analytikere uinteressante, efter at Lundbecks største lægemiddelhåb floppede sidste år.
Deborah Dunsire skal sikre fremtiden, og under overskriften ”Expand and Invest to Grow” har Lundbecks nye topchef skåret i udbetalingerne til aktionærerne.
I stedet åbnes der for at bruge op mod 30 mia. kr. på opkøb, ligesom Lundbeck vil sætte fut i selskabets egen pipeline og fokusere på flere sygdomsområder.
»I øjeblikket er planen at have en plan,« vurderer Tim Race, analytiker hos Deutsche Bank.
»Overordnet ved de, hvor de vil hen, men de arbejder stadig på at finde ud af, hvordan de kommer derhen.«
Ifølge Danske Bank vil Lundbeck få mere end 20 mia. kr. kontant i kassen frem mod 2023. Skal selskabet også have en langsigtet fremtid, skal de penge bruges rigtigt.
»Vi kan tænke over at gøre det rigtige til den rigtige pris, snarere end vi er tvunget til at gennemføre handler,« siger Deborah Dunsire, adm. direktør i Lundbeck.