0

Midt i dyr opkøbsjagt: Ny Lundbeck-boss løber kæmpe risiko med storstilet vækstplan

Lundbecks nye topchef vil investere massivt for at sikre fremtiden, men det er højst usikkert, om selskabet kan skabe værdi.

Deborah Dunsire, adm. direktør i Lundbeck, har tidligere i sin karriere gjort biotekselskabet Millennium klar til et salg, der fik japanske Takeda til at lægge 56 mia. kr. på bordet. Foto: Gregers Tycho.

Mens den nye Lundbeck-topchef Deborah Dunsire gør klar til at kaste milliarder efter opkøb, stiller flere analytikere spørgsmål ved, om strategien vil lykkes. Usikkerhederne tårner sig nemlig op og kun én ting står lysende klart: Det bliver dyrt.

»Lundbecks nye CEO vil skabe et Lundbeck med bæredygtig vækst. I de sidste tyve år har det vist sig at være en udfordring,« skriver Danske Bank i en ny analyse.

Lundbeck nye strategi kort fortalt
Lundbecks nye strategi hedder ”Expand and Invest to Grow” og består af en række søjler. I korte termer vil Lundbeck gøre følgende:
  • Maksimere værdien af de eksisterende lægemidler, f.eks. ved at forsøge at få dem godkendt til andre sygdomme
  • Opkøb, indlicensering af lægemiddelkandidater og teknologier eller partnerskaber
  • Forsøge at opretholde en overskudsgrad på mindst 25, inden opkøb. Det vil sige, at der skal tjenes mindst 25 kr. på driften, hver gang der sælges for 100 kr.
  • Udvide fokusområdet fra kun at forsøge at udvikle nye lægemidler til behandling af depression, skizofreni, Alzheimers og Parkinsons til i fremtiden at fokusere på hjernesygdomme i en bredre forstand. Det kunne f.eks. være sats på ADHD, epilepsi etc., uden at Lundbeck har konkretiseret det yderligere.

»Spørgsmålet er nu, om vi kan stole på, at selskabet kan skabe værdi gennem sin M&A-strategi (opkøb, red.). Det er vanskeligt at sige,« lyder det fra Danske Bank, hvis analytikere omtaler opkøbsemner tæt på markedet som »MEGET dyre.«

Lundbeck leverede i sidste uge et rekordregnskab, men det bedste sælgende lægemiddel er allerede gået af patent, og flere følger de kommende år.

Mens forhenværende topchef Kåre Schultz skar organisationen til og aggressivt hævede prisen på selskabets lægemidler, festede investorerne.

I dag er situationen en anden, for selskabets nuværende fremtidshåb er enten ikke eksisterende eller ifølge analytikere uinteressante, efter at Lundbecks største lægemiddelhåb floppede sidste år.

Deborah Dunsire skal sikre fremtiden, og under overskriften ”Expand and Invest to Grow” har Lundbecks nye topchef skåret i udbetalingerne til aktionærerne.

I stedet åbnes der for at bruge op mod 30 mia. kr. på opkøb, ligesom Lundbeck vil sætte fut i selskabets egen pipeline og fokusere på flere sygdomsområder.

»I øjeblikket er planen at have en plan,« vurderer Tim Race, analytiker hos Deutsche Bank.

»Overordnet ved de, hvor de vil hen, men de arbejder stadig på at finde ud af, hvordan de kommer derhen.«

Ifølge Danske Bank vil Lundbeck få mere end 20 mia. kr. kontant i kassen frem mod 2023. Skal selskabet også have en langsigtet fremtid, skal de penge bruges rigtigt.

»Vi kan tænke over at gøre det rigtige til den rigtige pris, snarere end vi er tvunget til at gennemføre handler,« siger Deborah Dunsire, adm. direktør i Lundbeck.

BRANCHENYT
Læs også