Erhverv

Flypassager sagsøgt for snedigt trick

En bestemt finte generer Lufthansa så meget, at den tyske flygigant har sagsøgt en af sine passagerer.

Artiklens øverste billede
Lufthansa er træt af en metode, kunderne bruger for at få billigere billetter Foto: AP/Axel Heimken

Smart trick eller ulovlig finte? Europas næststørste flyselskab Lufthansa hiver nu en af sine passagerer i retten, fordi selskabet er træt af en metode, der hyppigt bliver brugt af flypassagerer i jagten på de billigste billetter. Det skriver CNN.

Flypassageren, som Lufthansa har sagsøgt, mødte ikke op til det fly, der skulle fragte ham det sidste stykke af den rejse, han havde bestilt.

Han havde booket en tur-returbillet fra Oslo til Seattle med en mellemlanding i Frankfurt. Han steg på alle de fly, der var booket til ham på rejsen med undtagelse af den sidste bid af returrejsen. Flypassageren missede flyet, der skulle fragte ham fra Frankfurt til Oslo. I stedet snuppede han et fly fra Frankfurt til Berlin - en flyrejse, som var booket særskilt.

Det er ifølge Lufthansa et brud på selskabets betingelser. Derfor sagsøger flyselskabet den mandlige passager for 2.112 euro - svarende til knap 16.000 kr.

En domstol i Berlin afviste søgsmålet i december, men Lufthansa har allerede anket den beslutning, fortæller en talsmand fra luftfartkæmpen til CNN.

Ifølge mediet er tricket med ikke at benytte sig af hele den bestilte rejse hyppigt brugt af flypassagerer for at få fingrene i billige billetter. Eksempelvis kan man komme billigere fra New York til San Francisco ved at booke en billigere flyrejse fra New York til Lake Tahoe med en mellemlanding i San Francisco.

Finten består så i at stå af på mellemlandingsdestinationen.

I 2014 sagsøgte flyselskabet United Airlines og rejseplatformen ifølge CNN manden bag hjemmesiden Skiplagged.com. Hjemmesiden hjælper rejsende med at finde billigere fly ved at bruge smuthuller.

Sagen endte dog med at blive afvist, da den amerikanske domstol, sagen var indbragt for, ikke havde retlige beføjelser til at dømme i sagen, da stifteren hverken boede eller drev sin virksomhed i det område.

Det kan være tiden værd at læse det med småt og sætte sig ind i flyselskabernes betingelser. I en helt anden type af sager er flypassagerer kommet i klemme, fordi de ikke har benyttet udrejsebilletten, når de har bestilt en tur-retur-billet.

Som Jyllands-Posten tidligere har beskrevet annullerer nogle flyselskaber til flere forbrugernævns store forargelse nemlig returbilletten, hvis man ikke møder op til udrejsen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.