Erhverv

Ford vil have sine biler til at "tale" med fodgængerne

Bilproducenten Ford mener selv, at den er i gang med at udvikle et nyt banebrudende system, der skal gøre det mere sikkert at færdes i trafikken.

Artiklens øverste billede
Ford arbejder på en ny teknologi, der skal få bilernen til at kommunikere med både trafiklys og fodgængere. Foto: Tanja Carstens Lund

Bil-mastodonten Ford arbejder på at bygge biler med en ny teknologi, der gør, at bilerne kan "tale" med trafiklys såvel som fodgængere. Producenten forventer at kunne sælge biler med den nye egenskab fra 2022, skriver CNN.

Ford løftede sløret for de nye planer på en stor teknologikonference i Las Vegas i januar.

Den nye teknologi bruger trådløse signaler til at dele oplysninger med andre køretøjer. Det gælder bl.a. oplysninger om bilers positioner, og om hvilken farve trafiklyset viser.

Selv mener Ford, at der er tale om en banebrydende ny teknologi, og bilproducenten sammenligner opfindelsen med opfindelsen af trafiksignaler.

Verdens første trafiklys hjalp folk til at komme mere sikkert gennem et kryds i London, der var blevet farligt for fodgængerne pga. de mange hestevogne, har direktør Don Butler fra Ford ifølge CNN tidligere brugt som eksempel:

»Hos Ford, 150 år senere, er vi begejstrede for at kunne fortsætte med at avancere denne måde at tænke på.«

Ford har ikke lagt sig helt fast på, hvordan teknologien præcis skal fungere. Men måske bliver det sådan, at en fører af en bil modtager et varsel, hvis enten en fodgænger eller et rødt signal fra trafiklyset bliver registreret forude. Det kan også være, at teknologien kommer til at virke sådan, at bilen automatisk bremser op, hvis det ikke er sikkert at køre videre.

Kritikere er dog ikke helt lige så overbevist som Ford i forhold til, hvor banebrydende teknologien bliver.

Ifølge vicedirektør i den nordamerikanske sammenslutning National Association of City Transportation, Corinne Kisner, udgør omkostningerne ved at installere teknologien en stor bekymring, skriver CNN. I dag kæmper mange kommuner med at finde penge til at få fyldt asfalt i deres huller på vejene, mens der heller ikke altid er penge til at installere såkaldt smart-city-teknologi, lyder hendes argument.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.