Erhverv
0

Harry Potter og Star Wars løfter salget hos Lego

Harry Potter- og Star Wars-universer bygget af Lego hjalp legetøjsgiganten til fornyet vækst i 2018.

Legos store konkurrenter på legetøjsmarkedet er giganterne Hasbro og Mattel Inc, der står bag Barbie-dukken. Foto: Kim Nielsen/POLFOTO

En Lego-version af Star Wars’ Millenium Falcon-rumskib og Harry Potter-verdener i legoklodser hjalp den danske legetøjskæde godt på vej mod vækst i 2018.

Det skriver Reuters.

Således var Star Wars-rumskibet sidste års mest solgte stykke legetøj hos Lego, og fire forskellige legetøjssæt med Harry Potter-tema var blandt kædens top ti over mest solgte produkter.

De to legetøjs-universer og stor salgsfremgang i Kina var tre vigtige faktorer, der bidrog til Legos vækst i 2018 på 4 pct.

Dermed vender Lego tilbage efter fald i væksten på 7,7 pct. i 2017.

På pressemødet i Billund understregede adm. direktør i Lego, Niels B. Christiansen, at Lego konstant skal investere i nye produkter, fordi der hvert år sker en udskiftning af 60 pct. af produkterne i virksomheden.

Netop Harry Potter blev også fremhævet på pressemødet.

»Vores mest sælgende produkter i 2018 var både vores egne klassiske serier som Lego City og Lego Friends, og det var temaer, hvor vi samarbejder med andre, f.eks. Harry Potter, som var en stor succes for os især i andet halvår,« sagde Niels B. Christiansen.

Banker konkurrenterne: Lego har sat sig tungt på verdensherredømmet

Direktøren pegede på, at Lego på den nylige store legetøjsmesse New York Toy Fair fik tre priser for ’årets legetøj’ for tre af deres Harry Potter-produkter.

Niels B. Christiansen udtaler til Reuters, at bestræbelser på at kombinere de ikoniske byggeklodser med den digitale verden, herunder projekter med augmented reality, også har givet pote i 2018.

BRANCHENYT
Læs også