Erhverv
0

Norwegian-chef siger undskyld til passagerer

Norwegians topchef Björn Kjos beklager over for de passagerer, der er berørte af flyveforbuddet med Boeing 737 Max 8. Og understreger, at regningen bliver sendt til Boeing.

Topchef i Norwegian Björn Kjos siger undskyld til sine passagerer. Foto: Gregers Tycho.

Björn Kjos har tre budskaber: Han vil undskylde, han vil rose, og så vil han sende regningen videre.

Det fremgår af en video, der onsdag eftermiddag er lagt på flyselskabet Norwegians hjemmeside.

Her lægger topchefen ud med at beklage over for de tusindvis af passagerer, der er blevet ramt af, at flyselskabet pt. ikke sender sine 18 Boeing 737 Max 8-fly i luften.

Efter at der inden for bare fem måneder har været to ulykker med netop den type fly har Norwegian, ligesom flere andre selskaber, indstillet flyvningen med dem, og der er samtidig indført flyveforbud i blandt andet hele Europa.

»Først og fremmest vil jeg beklage over for de kunder, som bliver berørt af, at vi har sat vores Max-fly på jorden indtil videre. Nu er vores første prioritet at hjælpe kunderne på bedste mulige måde,« siger Bjørn Kjos i videoen.

Han fortsætter med at forklare, at Norwegians medarbejdere »har arbejdet hele natten for at finde løsninger for de passagerer, som er blevet berørt.«

»Takket være dette vil alle vores passagerer blive varetaget enten ved, at flyvninger bliver slået sammen, ruterne omdirigeret eller passagerer booket til andre afgange,« siger han.

Herefter understreger han, at de 18 fly står for en relativ lille del af Norwegians drift »faktisk bare 1 pct.« og så understreger han, at regningen bliver sendt videre til Boeing.

»Der er mange der, gerne vil vide, hvordan det påvirker Norwegians økonomiske situation. Og der kan jeg sige, at det er helt nye fly, og det må derfor være dem, der producerer flyene, der tager regningen.«

Han svarer ikke på, hvad aflysninger og forsinkelser vil koste selskabet, men flere analytikere har påpeget, at det dagligt kan løbe op i et millionbeløb.

Flyveforbuddet kommer dertil i en tid, hvor Norwegian er økonomisk udfordret. To gange inden for det seneste halve år har det norske lavprisselskab fået tilført kapital og samtidig er der vedtaget milliardbesparelser.

Flere kilder peger over for norske E24, at det kan blive svært at få Boeing til at betale omkostningerne for flyveforbuddet.

»Hvis det viser sig, at det ikke kan påvises, at der faktisk er fejl på flyene, er det ikke sandsynligt, at Boeings advokater vil acceptere en regning fra berørte flyselskaber,« påpeger Eivind Roald, der er tidligere koncerndirektør i SAS og i dag partner hos kapitalfonden Altor.

Ingen ved, hvor længe flyveforbuddet opretholdes. Indtil videre venter myndighederne på opklaringsarbejdet efter ulykken søndag med et Boeing Max 8-fly fra Etiopian Airlines.

Undersøgelse skal blandt andet vise, om årsagen er den samme som ved dødsulykken i slutningen af oktober, da et fly fra Lion Air styrtede i Indonesien.

De to styrt kostede i alt 346 mennesker livet.

BRANCHENYT
Læs også