Erhverv
0

Piloter klagede mindst fem gange over ulykkesramt Boeing-fly

Klagerne kredser om nogle af de samme problemer, der mistænkes for at være årsag til flystyrtene i både Etiopien og Indonesien.

157 mennesker mistede livet søndag, da Boeings 737 Max 8 styrtede ned i Etiopien. Foto: Shannon Stapleton/Reuters

Amerikanske piloter har klaget mindst fem gange de seneste måneder over problemer med at kontrollere Boeings udskældte fly 737 MAX 8.

Klagerne omhandlede bl.a. problemer med et nyt system, der skal forhindre flyet i at stall’e, der er en tilstand, hvor flyet ikke får nok fart på under opdrift og derfor får en for lodret vinkel i luften. Det nye system sætter automatisk ind og tvinger næsen nedad, hvis farten ikke er høj nok.

Det samme problem bliver set som mulig årsag til weekendens flystyrt i Etiopien og styrtet i Indonesien tilbage i oktober sidste år.

Det skriver Politico.

En pilot påpegede også, at manualen til flytypen og systemet var mangelfuld tilbage i efteråret.

»Det efterlader mig med tanken: Hvad er der ellers, jeg ikke ved? Flymanualen er ikke udtømmende og næsten kriminelt utilstrækkelig,« skrev han i rapporten.

Piloterne har de sidste par måneder indberettet deres klager til Federal Aviation Administration (FAA), der regulerer al civil luftfart i USA. Der har været mindst fem tilfælde med kritik af det automatiske system.

Efter forbud på stribe: Boeing træffer markant beslutning

Efterforskerne, der undersøger de nærmere omstændigheder ved flystyrtet i Etiopien, har endnu ikke bekræftet, at det nye system er årsagen til søndagens styrt.

Både flyet i Etiopien og Indonesien faldt pludseligt til jorden få minutter efter take-off.

I november sidste år rapporterede en af de amerikanske piloter, at flyets automatiske system blev slået til under take-off og to-tre sekunder efter var flyets næse blev presset så meget ned, at advarselssystemet blev slået til. Det lykkedes piloten at slå systemet fra og manuelt få flyet tilbage i normalt opdriftsposition.

Både USA og Boeing suspenderer flyvning med ulykkesfly

Episoden skete kort tid efter styrtet i Indonesien, hvor 189 blev dræbt, da Boeings 737 MAX 8 faldt til jorden kort efter det lettede. Flytypen blev brugt af det indonesiske luftfartsselskab Lion Air.

Rapporten påpeger også, at flybesætningen havde diskuteret manualen til det nye system fra FAA og Boeing. Flere piloter har klaget over, at Boeing ikke gjorde nok for at gøre piloter og luftfartsselskaber opmærksomme på det nye system, eller hvordan de skulle slå det fra, hvis det ikke fungerede som tiltænkt.

En anden rapport klager over FAA og Boeings måde at håndtere problemerne på.

Flyulykke kan give alvorlige ridser i lakken hos Boeing

Selvom FAA havde udsendt et direktiv i november, der skulle hjælpe piloterne med at håndtere problemerne med det nye system, ’gør det intet for at adressere systemets fejl og mangler’, skriver en af piloterne. Alle har indberettet klagerne anonymt.

Tirsdag meldte Boeing ud, at de anbefaler at holde alle fly af typen 737 MAX 8 og MAX 9 på jorden.

USA og Canada har suspenderet alle fly af den type lige i hælene på den europæiske luftfartsmyndighed Easa, der tirsdag forbød at sende flyet i luften i EU, Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også