Erhverv
0

Dansk mediekæmpe skovler rekordmange millioner ind

Egmont har fået vind i sejlene på deres mange opkøb inden for e-handel, bureauer og computerspil. De nye vækstben sørger for rekordomsætning i selskabet.

Egmonts topchef, Steffen Kragh, kan være tilfreds med regnskabet for 2018. Efter flere års tilbagegang viser mediekoncernen nu fremgang. Det er især drevet af de nye forretningsben inden for e-handel, bureauer og spil. Foto: Stine Bidstrup.

Danmarks største medievirksomhed, Egmont, lander en rekordomsætning efter et par år, hvor regnskabstallene er gået den forkerte vej.

I 2018 voksede Egmonts omsætning med 675 mio. kr. til 11,9 mia. kr. Fremgangen forplantede sig delvist til bundlinjen, hvor resultatet før skat steg med 24 mio. kroner til 606 mio. kroner.

Mens kerneforretningen med magasiner som Euroman og Alt for Damerne stadig er under pres, er forretningsbenet, Nordisk Film, vokset med 12,5 pct.

Den største vækstmotor i Egmont er dog de mange investeringer i e-handelsvirksomheder, digitale bureauer og spilfirmaer. Hver fjerde omsætningskrone kommer fra de nye væksthåb, der skal overtage den vækst, som magasiner, film og tv kunne drive førhen.

Det er særligt e-handel, som skyder i vejret for Egmont - ført an af den svenske netbutik med
børne- og babyudstyr, Jollyroom, som Egmont ejer 37 pct. af.

»Jeg er stolt af det gode indhold, vi har skabt i 2018 og glæder mig over, at vores nye områder har vokset sig store. Vi forventer, at vores strategi vil betyde, at væksten fortsætter de kommende år,« siger Egmonts koncernchef Steffen Kragh i en pressemeddelelse.

Egmonts opkøbsmaskine har været særdeles aktiv de seneste fem-seks år. Mediekæmpen er nu enten majoritets- eller medejer af syv nordiske e-handelsvirksomheder, seks gaming-selskaber og seks marketing service-bureauer, som alle opererer i vækstområder.

Selv om de nye forretningsområder var vækstmotoren i 2018, klarede de tre hovedforretninger, Egmont Publishing (magasiner og blade, red.), Nordisk Film og TV 2 Norge sig bedre end de foregående år.

Nordisk Film havde flere store biografsucceser end forrige år, hvor biografsalget var skuffende. Det var danske film som Journal 64, Lykke-Per, Den Skyldige og Ternet Ninja, der sendte vækst ind i Nordisk Film.

Samtidig vandt TV 2 Norge markedsandele og havde en beskeden fremgang på regnskabstallene.

Den store udfordring er stadig, at magasinforretningen er strukturelt udfordret. Ligesom resten af blad- og magasinmarkedet dalede salget for de enkelte titler.

mio. kr.20182017
Omsætning11.94611.270
Driftsresultat (ebitda)1.4181.184
Resultat før skat606582
Egenkapital6.4916.176
Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også