Amazon angriber Facebook og Googles guldgrube med nyt våben
Techkæmpen vil til at sælge videospots i sin smartphone app og satser i høj grad på at øge indtjeningen fra reklamer.
Amazon er på vej med et nyt tiltag, der skal sikre techkæmpen en større bid af det digitale reklamemarked på 129 mia. dollar, som i dag domineres af Google og Facebook.
Amazon vil sælge videospots i ehandel-gigantens smartphone app, skriver Bloomberg baseret på anonyme kilder.
Ifølge nyhedsbureauet har Amazon testet den nye feature på Apples iOS-platform igennem flere måneder, og senere på året er det planen, at konceptet skal rulles ud på Googles Android-platform.
Fordi det nye tilbud vil gøre det muligt at reklamere for produkter i Amazons shopping-app, kan det være særdeles værdifuldt, eftersom folk, der bruger appen, er mere tilbøjelige til rent faktisk at købe noget sammenlignet med folk, der er på Facebook eller Youtube.
Det nye tiltag er langtfra Amazons første udi reklameverdenen.
Techkæmpen har gennem længere tid solgt reklamespots på sin hjemmeside, så folk bliver præsenteret for betalte reklamer for produkter, når de søger rundt på sitet.
Det har givetvis forringet brugeroplevelsen, men det har været en guldgrube for Amazon, der tegner sig for 50 pct. af al handel online i USA ifølge Bloomberg.
Nyhedsbureauet skriver, at Amazons markedsandel inden for det digitale reklamemarked ventes at vokse til 8,8 pct. i år fra 6,8 pct. i fjor.
Omvendt ventes Googles markedsledende andel at falde fra 38,2 til 37,2.