Erhverv

Danskerne har fået øjnene op for elcykler

Særligt børnefamilier ser fordelene ved en cykel med motor.

Elcyklismen er stigende i Danmark, men vi halter stadig bagefter cykelnationerne Holland og Tyskland. Foto: Laura Bisgaard Krogh

Godt 55.000 elcykler blev langet over disken i Danmark sidste år.

Det anslås at svare til 13 pct. af det samlede cykel-salg i 2018, og salget af eldrevne forventes at stige.

Elcyklen er altså ikke længere forbeholdt den ældre generation, også de danske børnefamilier ser mulighederne i en cykel med motor.

Det skriver landets største cykelproducent HF Christiansen, der står bag elcykel-mærker som Nishiki, Winther og MBK. De er fast leverandør til flere af de cirka 300 forhandlere, der er organiseret i brancheforeningen Danske Cykelhandlere.

»Vi mærker klart en holdningsændring hos danskerne. Vi ser, at børnefamilier, der lige skal aflevere ungerne på vej til arbejde og samtidig transportere både tasker og indkøbsposer, bruger elcyklen som en hjælp i en travl hverdag,« udtaler produktchef i HF Christiansen Michael S. Hansen i en pressemeddelelse.

Salg af elcykler sætter rekord i verdens førende cykelnation

Hos Danske Cykelhandlere oplevede man, at 2018 generelt udviklede sig positivt for cykelbranchen efter et par år med tilbagegang.

»På baggrund af Danmarks Statistik anslår vi, at det samlede salg af cykler er steget med seks pct. fra 2017 til 2018,« udtaler direktør i Danske Cykelhandlere Thomas Johnsen.

Én af forklaringerne på elcyklens stigende popularitet er, at batterierne er blevet mindre. Producenterne har fået mulighed for at designe elcykler, der minder mere om moderne cykler. Nye modeller kommer hele tiden til, og det gør elcyklen attraktiv for en yngre målgruppe.

»Går du 10-15 år tilbage, var udbuddet af elcykler nærmest udelukkende henvendt til ældre og gangbesværede. Det var ’bedstemorcykler’ med lav indstigning og et madkasse-lignende batteri på bagagebæreren. Vi har gjort meget for at integrere batterierne bedre og få elcyklerne til at ligne almindelige citybikes,« siger Michael S. Hansen i pressemeddelelsen.

Bilfabrikker satser stort på elcykler og scootere

Både han og Thomas Johnsen forventer et fortsat stigende salg af elcykler de kommende år bl.a. hjulpet på vej af byernes trængsel og danskernes fokus på miljø og sundhed - men også pga. af dét, Thomas Johnsen kalder for ’svedargumentet’.

»Jeg har gennem årerne hørt mange fortælle, at de fravælger cyklen som pendlermiddel over længere afstande, fordi de ikke vil møde op på arbejde med sved på ryggen. Med elcyklen får du hjælp til at træde i pedalerne - og til at holde skjorten tør,« siger han.

En transportvaneundersøgelse fra DTU viser, at cyklen i højere grad fravælges, når turen er over fem kilometer.

I 2017 blev der solgt ca. 40.000 elcykler.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også